Finding Forrester (2000)

Regie: Gus Van Sant | 136 minuten | drama | Acteurs: Sean Connery, Rob Brown, F. Murray Abraham, Michael Nouri, Anna Paquin, Busta Rhymes, Michael Pitt, April Grace, Richard Easton, Glenn Fitzgerald

We kennen Gus van Sant onder andere van de film ‘Good Will Hunting’. Deze film uit 1997 werd een groot succes. ‘Finding Forrester’ ligt in het verlengde van deze film. ‘Finding Forrester’ is wellicht minder bekend dan ‘Good Will Hunting’ maar minstens net zo goed.

Waarschijnlijk vat iedereen deze film anders op, maar het is duidelijk dat er een boodschap achter het verhaal zit. Welke boodschap dit is, is moeilijk te zeggen. We kunnen de film zien als een kreet tegen discriminatie, de professoren op de privé-school zitten de donkere Jamal voortdurend in de weg, zij geloven niet dat hij werkelijk zo goed schrijft en zelfs wanneer dit wordt bewezen ontkennen zij het. De film zou ook kunnen worden opgevat als een bewijs dat de uitspraak “waar een wil is, is een weg” klopt. Jamal is zonder dat iemand het weet bezig met het verwezenlijken van zijn droom. Tegenover zijn vrienden gedraagt hij zich zoals iedere zestienjarige maar in zijn slaapkamer werkt hij aan zijn schrijfkunst. Verder komt in de film tot uiting hoe belangrijk echte vriendschap is. De schrijver William Forrester die al jaren lang in een isolement leeft, omdat hij zich afkeert tegen de literaire wereld, gaat dankzij de vriendschap met Jamal weer verder met zijn leven.

Sean Connery (William Forrester) en Rob Brown (Jamal) vullen elkaar goed aan. Zij zijn in deze film elkanders tegenpolen en leren daarom veel van elkaar. Jamal is optimistisch, nieuwsgierig, eigenwijs en vaak bezig met zijn vrienden terwijl William stuurs en pessimistisch is en zich isoleert van de buitenwereld. En niet te vergeten jong en oud, blank en zwart spelen een rol. De naam William Forrester is mooi gevonden. Deze naam doet denken aan William Shakespeare en E.M. Forrester.

Een minpunt van het verhaal is dat de bekende en beruchte William Forrester toevallig precies tegenover de school woont zonder dat iemand dat weet. Ook de manier waarop deze twee schrijvers elkaar ontmoeten is wel erg toevallig. Door een weddenschap met zijn vrienden gaat Jamal het huis van Forrester binnen. Verder vinden velen het jammer dat de relatie tussen Jamal en het niet opvallende meisje (Anna Paquin) niet duidelijk wordt.

Waarschijnlijk komt de relatie op deze manier realistischer over en heeft de relatie geen duidelijke rol in de film, omdat dit zou afleiden van het werkelijke verhaal.

Deze film heeft een mooi aangrijpend verhaal, dat je na het zien van de film zeker aan het denken zet.

Redactie Cinemagazine