Flatfoot in Hong Kong – Piedone a Hong Kong (1975)

Regie: Steno | 97 minuten | actie, komedie | Acteurs: Bud Spencer, Al Lettieri, Enzo Cannavale, Renato Scarpa, Francesco De Rosa, Robert Webber, Roberta Paladini, Chaplin Chang, Dominic Barto, Jho Jhenkins, Roberte Dell’Acqua, Claudio Ruffini, Kanchalee, Lino Puglisi, Permsak Juhsai, Komchaui Juhsai, Prachapol Juhsai

Politieman Flatfoot, wederom vertolkt door Bud Spencer, mag wederom flink aan de bak om boeventuig achter de tralies te zetten. Het water en brood haalt hij ditmaal uit Hong Kong waar de schurken zich schuil houden. Zou het Bud lukken om met behulp van zijn vuisten de misdadigers achter slot en grendel te zetten?

In ‘Flatfoot in Hong Kong’ mag de inspecteur naar China om de boel op stelten te zetten en de wereld te ontdoen van vervelende dieven en ander crimineel gespuis.

“Flatfoot In Hong Kong’ verscheen in 1975, slechts een jaar na de eerste Flatfoot film. Na de trip naar Hong Kong dook Spencer nog een keer op in Afrika (in 1978) en in Egypte (in 1979). Tussendoor speelde hij ook nog in verschillende films samen met zijn on-screen buddy Terence Hill (ook een Italiaans acteur). De werklust van de brede Bud is dan ook te prijzen. De regisseur Steno is dan wat minder op dreef, want in de hele ‘Flatfoot’ serie is weinig variatie te bespeuren. Het lijkt erop alsof de scripts steeds worden gerecycled om hergebruikt te worden in een nieuw deeltje. Maar och, if it ain’t broke, don’t fix it. En de films rond Spencer verschenen in de jaren 70 wel mooi in de bioscopen.

Op z’n tijd is een ‘Flatfoot’ film erg leuk. De kracht van de films schuilt in de uitstraling van Spencer. De Italiaan is niet knap of bovenmatig intelligent. Bud is een man van het volk. De boerenwijsheid waarmee de held problemen oplost zijn grappig, dwaas en nooit gemeen. Hij is lief voor kinderen, altijd kalm en biedt een luisterend oor aan de gewone man. Het universum van Flatfoot bestaat uit een helder onderscheid tussen goed en kwaad. Het verhaal is overzichtelijk, de actie is frequent en de slapstickhumor is tijdloos. Het lome tempo van de film en de kalme, warme uitstraling van Spencer zorgen voor een vrolijk sfeertje. Niemand raakt gewond, er wordt niet gevloekt en seks hoef je ook niet te verwachten. Een mooi tegenwicht voor de duistere geweldsfilms zoals die nu gemaakt worden.