Flesh & Blood (1985)
Regie: Paul Verhoeven | 126 minuten | actie, drama, oorlog, avontuur, geschiedenis | Acteurs: Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh, Tom Burlinson, Jack Thompson, Fernando Hilbeck, Susan Tyrrell, Ronald Lacey, Brion James, John Dennis Johnston, Simón Andreu, Bruno Kirby, Kitty Courbois, Marina Saura, Hans Veerman, Jake Wood, Héctor Alterio, Blanca Marsillach, Nancy Cartwright, Jorge Bosso, Mario De Barros, Ida Bons, Jaime Segura, Bettina Brenner, Siobhan Hayes, Susan Beresford, Mònica Lucchetti, Anne Lockhart
Voordat Paul Verhoeven zichzelf internationaal op de kaart zette met ‘Robocop’, probeerde de cineast al eerder om wereldwijde bekendheid te vergaren. Die eerste poging heette ‘Flesh & Blood’. In deze Spaans/Amerikaanse productie zijn Verhoevens handelsmerken overduidelijk aanwezig. Maak je dus maar op voor veel geweld en seks als je deze film wilt zien.
‘Flesh & Blood’ gaat over Martin (Hauer) en zijn roversbende. De club verdient hun brood met huurlingenwerk waarbij ze in ruil voor geld zoveel mogelijk mensen ombrengen. Een leven vol slachtpartijen en verkrachtingen bevalt de bende wel, totdat ze mot krijgen met hun oude opdrachtgevers. Al snel wordt de bende opgejaagd door het leger en moeten ze vluchten. Tijdens de vlucht, ontmoet Martin de prinses Agnes (Jason Leigh). Aanvankelijk wordt het meisje ontvoerd, maar later ontstaat er een affaire tussen haar en Martin. Alhoewel. Agnes weet dat haar verloofde en het leger naar haar op zoek zijn om haar uit handen van de bende te redden. Speelt de prinses een spelletje met Martin of vindt ze hem echt leuk?
‘Flesh & Blood’ is een ongekend harde film. Niet alleen is het geweld nogal lomp in beeld gebracht, het zijn vooral een paar verkrachtingsscènes die moeilijk verteerbaar zijn. Verhoeven heeft die toch al nare momenten zeer expliciet en realistisch in beeld gebracht en dat voelt gewoon niet goed. Precies wat Verhoeven voor ogen had: choqueren. In ‘Flesh & Blood’ zie je Verhoevens visie van de Middeleeuwen terug. Een tijd waarin een mensenleven niets betekende en waar machtswellust en lijfsbehoud de enige bestaansredenen zijn. De sombere visie van de regisseur levert een depressieve film op die je niet snel vergeet. Hauer is goed op dreef en zet de losgeslagen huurmoordenaar neer als een intens slecht mens met een hoop charisma. Hoewel Martin een verdorven persoon is, leef je toch met hem mee, omdat hij nu eenmaal het product van een perverse wereld is. Hij weet niet beter. Daarnaast is hij niet veel slechter dan de andere personages. Iedereen in deze film is op zoek naar iets wat ze niet kunnen vinden. Liefde, geluk of geld: het einddoel is helder. Maar in een wereld waar iedereen enkel op zichzelf kan vertrouwen zijn die elementen zeer schaars. Verhoeven voert de loodzware sfeer nog verder op door met je emoties te spelen. De personages hebben allemaal een dubbele agenda en wie je kunt vertrouwen blijft gissen. Als de liefde tussen Martin en Agnes nog de enige steunpilaar in de film blijkt te zijn, is Verhoeven niet te beroerd om die zekerheid ook op losse schroeven te zetten.
Niets is wat het lijkt in ‘Flesh & Blood’. Spannend is de film dan ook zeker en qua actie valt er ook weinig aan te merken op deze rolprent. De film is vol vaart geschoten en de massascènes maken indruk. Helaas is niet alles even geslaagd. Op het einde van ‘Flesh & Blood’ verdwijnt het realisme en maakt het plaats voor vreemde plotwendingen die het niet zo nauw nemen met de logica. Jammer. Mensen met een sterke maag mogen deze Floris on acid niet missen. Snoeiharde sprookjes als deze worden niet meer gemaakt.
Frank v.d. Ven
Waardering: 3.5
Bioscooprelease: 12 september 1985