Flypaper (2011)

Regie: Rob Minkoff | 87 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Ashley Judd, Patrick Dempsey, Jeffrey Tambor, Tim Blake Nelson, Mekhi Phifer, Curtis Armstrong, Pruitt Taylor Vince, Octavia Spencer, Rob Huebel, Matt Ryan, John Ventimiglia, Monica Acosta, Adrian Martinez, Beau Brasso, James DuMont

Het is al erg vervelend als je een bank binnenloopt die vervolgens wordt overvallen. Laat staan als diezelfde bank door twee teams van criminelen wordt overvallen! Het overkomt Tripp (gespeeld door Patrick Dempsey) in ‘Flypaper’, die net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is. Het script van ‘Flypaper’ is afkomstig van Jon Lucas en Scott Moore, het duo dat ook verantwoordelijk was voor het script van komedie kaskraker ‘The Hangover’. Helaas genoeg haalt ‘Flypaper’ het niet bij het niveau van ‘The Hangover’. Dat is jammer, gezien het originele uitgangspunt van de film.

Aan het begin van ‘Flypaper’ loopt de knappe doch enigszins excentrieke Tripp een alledaagse bank binnen om zijn muntgeld te wisselen. Hij wordt geholpen door bankbediende Kaitlin (Ashley Judd) en er springt gelijk een vonk over tussen de twee. Op dat moment wordt de bank overvallen door twee verschillende groepen overvallers; de ene groep bestaat uit drie goedgetrainde en ervaren overvallers; de andere groep bestaat uit twee slecht voorbereide “hillbilly” mafketels. In eerste instantie openen de twee groepen het vuur op elkaar, maar uiteindelijk weet Tripp ze over te halen samen te werken tijdens de bankoverval. Terwijl de overvallers aan het werk gaan met het kraken van de kluis, worden Tripp, Kaitlin en de andere gijzelaars opgesloten in de personeelsruimte van de bank. Tripp vindt het verdacht dat twee groepen overvallers op precies hetzelfde moment een bank overvallen. Hij vermoedt daarom dat er meer aan de hand is. Hij gaat samen met Kaitlin op onderzoek uit en ontdekt dat er meer speelt dan op het eerste gezicht bleek.

Hoewel de film vrij spectaculair begint met een grootschalige actiescène van de overval, neigt ‘Flypaper’ toch meer naar een komedie dan naar een actiefilm. Het excentrieke en grillige gedrag van Tripp, verergerd door het feit dat hij zijn medicijnen niet bij zich heeft, levert een aantal komische situaties op. Patrick Dempsey probeert met deze rol duidelijk los te breken van zijn McDreamy personage uit ‘Grey’s Anatomy’. Jammer genoeg slaagt hij hier niet helemaal in, en blijft Tripp naast excentriek, vooral de mooie en charmante antagonist van de film. Er had meer in de rol gezeten dan Dempsey er uit haalt.

Andere komische situaties zouden moeten voortkomen uit het gestuntel van de twee groepen overvallers; vooral de twee boerenjongens Jelly en Peanutbutter (gespeel door Tim Blake Nelson en Pruitt Taylor Vince) hebben duidelijk totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Helaas zijn de grappen meestal te flauw om echt aan te slaan.

Verder draait de film om het steeds ingewikkelder wordende complot rondom de overval. Tripp stuit namelijk de gehele film door op nieuwe aanwijzingen. Dit werkt in het begin goed en zorgt dat je als kijker geïntrigeerd wordt. Uiteindelijk draaft de film hierin alleen te ver door; iets wat de ontknoping aan kracht doet inboeten.

‘Flypaper’ is enigszins vermakelijk maar bevat niet genoeg sterke elementen om écht spannend of grappig te worden. Dat valt eerder te wijten aan het script dan aan de acteerprestaties van de cast, die over het algemeen degelijk werk aflevert. Positief is het originele uitgangspunt van een dubbele overval, maar verder dan dat is het verhaal vrij middelmatig.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 1 september 2011
DVD-release: 1 februari 2012