Frida (2002)

Regie: Julie Taymor | 118 minuten | drama | Acteurs: Salma Hayek, Alfred Molina, Valeria Golina, Mía Maestro, Ashley Judd, Antonio Banderas, Geoffrey Rush, Edward Norton

Salma Hayek slaagt er in een vrouw neer te zetten die sterk, talentvol en humoristisch is en een enorm doorzettingsvermogen heeft. Of de echte Frida Kahlo zo was? Tja, wellicht is het verhaal hier en daar wat geromantiseerd, maar feit is dat het een prachtfilm is over een prachtvrouw. De film is nergens saai, voorspelbaar of traag en de schilderijen van Frida Kahlo zijn er prachtig in verwerkt. De schilderijen zelf spreken boekdelen over het leven van de artieste: ze kon hier onder andere het verdriet in kwijt dat ze geen kinderen kon krijgen. De schilderijen worden letterlijk tot leven gebracht in animaties, die erg surrealistisch aandoen, maar mooi gefilmd zijn. Het huwelijk met Diego Rivera (dubbel haar leeftijd en dubbel haar omvang) is stormachtig, ze kunnen allebei niet trouw aan elkaar zijn, maar kunnen ook niet zonder elkaar. Alfred Molina speelt de rol van Diego Rivera op adembenemende wijze. Hij is zo overtuigend als rokkenjager, maar ook zijn liefde voor Frida is zeer geloofwaardig. De chemie tussen beide acteurs is erg aanwezig.

Ashley Judd heeft een kleine rol als fotografe en femme fatale Tina Modotti, met wie Frida een relatie heeft gehad. De rollen van Antonio Banderas als David Alfaro Siqueiros en van Edward Norton als Nelson Rockefeller zijn niet meer dan cameo’s, maar Norton is zeker net zo goed als altijd. Geoffrey Rush krijgt wat meer “screentime” als de politieke intellectueel Trotsky. Salma Hayek heeft vele jaren gewerkt aan dit project en ze lijkt dan ook geboren te zijn om deze rol te spelen. Ze is overtuigend in elk levensjaar van Frida, of ze nu een 19-jarig meisje of een 47-jarige vrouw moet spelen. Het is een hartverscheurend verhaal over liefde, pijn, kunst, politiek en erotiek. De film blijft bij na het kijken nog wel even hangen en is dan ook een aanrader voor iedereen die van dit soort films houdt.

Bioscooprelease: 30 januari 2003