Gips (2015)

Regie: Jeroen Houben | 11 minuten | drama, korte film | Acteurs: Rohan Timmermans, Richelle Plantinga, Huub Smit, Lottie Hellingman, Ewout Eggink, Loes Schnepper, Martijn Hillenius, Ruben Jentellet, Clarisse Montenon, Denis Michel, Léopold Pelagie, Mick De Keijser, Amon Danlessa Ky

Het zal je gebeuren: vlak voor de zomervakantie je arm breken. Het overkomt de twaalfjarige Pelle. Een dag voor vertrek naar het zonovergoten Frankrijk wordt zijn arm in gips gezet. In de wachtkamer ziet de tiener een jongen wiens gipsarm opgevrolijkt is met felgekleurde tekeningen en namen. Zijn oudere zusje Juul moppert bij voorbaat al dat ze niet de hele vakantie met hem voor de tent gaat scrabbelen. Pelle laat het gelaten over zich heen komen.

Eenmaal op camping La ferme du lac probeert hij ondanks zijn gebroken arm aansluiting te vinden bij zijn leeftijdsgenoten, maar dat lukt voor geen meter. Juul weigert hem op sleeptouw te nemen en gaat liever uit met vrienden. “Doe iets! Praat met mensen,” bijt ze hem toe. Aan zijn ouders heeft Pelle ook al niets, die sluiten vriendschap met de – kinderloze – buren (hilarische rollen van Loes Schnepper en Ewout Eggink).

‘Gips’ gaat over verlegen zijn en toch doen wat je eigenlijk niet durft. Rohan Timmermans steelt als Pelle de harten van het publiek. Op de tonen van Fooled Around and Fell in Love van Elvin Bishop wordt hij een stukje zelfverzekerder en wij als kijkers kunnen alleen maar glunderen. Onwaarschijnlijk vertederend en herkenbaar filmpje van Jeroen Houben, naar het briljante scenario van Martijn Hillenius (even te zien als arts van Pelle). Top!

Waardering: 4.5