Help Wanted Female (1968)

Regie: John Hayes | 60 minuten | actie, drama, erotiek, misdaad | Acteurs: Inga Olsen, Jack Vorno, Dianne Michaels, Lucki Winn

‘Help Wanted Female’ doet er niet lang over zichzelf te introduceren. Het duurt precies vier minuten en tien seconden voordat de eerste vrijpartij begint. Tot zover niets bijzonders, maar wanneer na in totaal zeven minuten en twintig seconden de beste dame ineens met grof geweld op de man begint in te hakken is de toon gezet. Tijd om op het puntje van uw stoel te kruipen, want het is slechts één van de vele absurde wendingen in het geflipte ‘Help Wanted Female’, het nieuwste prutswerkje uit de American Grindhouse collectie.

‘Help Wanted Female’ valt in het rijtje als-actiefilm-bedoelde-semi-pornografische-exploitation-films, waarvan er wel meer door het Grindhouse label worden uitgebracht. Helaas zijn ze lang niet allemaal even goed, maar ditmaal heeft u een winnaar te pakken. ‘Help Wanted Female’ is namelijk flink bezopen. Het verhaal – voor zover aanwezig – gaat over een stel prostituees dat een karateschool runt en mannen hun geld afhandig maakt, goedschiks danwel kwaadschiks. Dit gaat allemaal goed en wel, totdat één van de klanten in een drugsroes opbiecht zijn vriendin te hebben vermoord. In een serie flashbacks, welke bijna de gehele film beslaan, komen we vervolgens meer te weten over deze man en de bizarre spelletjes die hij en zijn vriendin speelden. Absurditeit gegarandeerd!

Uiteraard hoeft u geen cinematografische hoogstandjes te verwachten van deze titel, maar u mag zich wel verheugen op een pijnlijk slecht gemaakte film. Ook leuk, want zodoende kunt u genieten van een acteur die zich het beste laat beschrijven als het type Roger Moore, maar dan onder invloed en nogal pafferig. Om nog maar te zwijgen over teksten als: ‘make love to me with your eyes’. Kunt u het zich voorstellen? Echt prachtig wordt het pas wanneer er ook wat SM in het spel komt. Wat te denken van de volgende quote: ‘She wanted me to cut as long as it gave me pleasure and I dare tell you, I did have the urge to skin her like a slaughtered lamb’. Dat hoor je onze ex-James Bond nog niet zeggen!

Kan het nog beter? Jazeker! Wat dacht u van een oorlogsfetisj onder de LSD? Jaja, doktertje spelen in de loopgraven inderdaad. Het kan allemaal zo gek niet of ‘Help Wanted Female’ bevat het. Wel zult u af en toe wat geduld moeten hebben met de film, want hoeveel naakte dames er ook door het beeld heen wandelen, soms duren de scènes wel erg lang. Prima moment om dat volgende biertje te halen dus.

Gelukkig neemt de film het zelf allemaal ook niet zo serieus. Onder vrolijke feel good-deuntjes dumpt onze mister Gregory bijvoorbeeld zijn vers gewurgde vriendin op het strand in een strandstoel en zet een zonnebril op d’r kop. Om haar vervolgens in de zee te dumpen als niemand kijkt. Weer eens wat anders dan de semi-moralistische ‘mondo’-films die American Grindhouse ook nogal eens uitbrengt.

‘Help Wanted Female’ is een fantastisch voorbeeld van de aantrekkingskracht van de grindhouse-film: bezopen, excentriek, seksueel geladen en gewelddadig. Dit allemaal verpakt in zo’n amateuristisch jasje, dat je je oprecht afvraagt of de mensen zelf niet aan de LSD waren toen ze de film maakten. Eenieder die ook maar iets van goede smaak verwacht kan deze film beter mijden. Voor de rest: veel plezier!”

Sander Colin