Holland (2025)

Regie: Mimi Cave | 108 minuten | thriller | Acteurs: Nicole Kidman, Gael García Bernal, Matthew Macfadyen, Jude Hill, Jeff Pope, Isaac Krasner, Lennon Parham, Rachel Sennott, Chris Witaske, River Brooks, Jens Frederiksen, Bill Russell, Andrew Sodroski, Jacob Moran, Irene Dewyn, Jonathon Pawlowski, Sue Rock, Heather Marie Olsen, Bethany DeZelle, Richmond Lam, Justin Nathaniel Kistler, Nicole Lynne McGee, Jean V. Alexander, Juliene Joyner, Judy Jackson, Jessejames Locorriere, Whitney Anderson, Richa Chandra, Katie Bruno, Ted Welch

In 2022 maakte de Amerikaanse regisseuse Mimi Cave met ‘Fresh’ haar eerste speelfilm. Dit was een frisse – pun intended – horrorfilm die met een hoop twists en turns indruk wist te maken. Deze nieuwe stem in het landschap van zwartkomische horrorfilms pakt in 2025 door met ‘Holland.’

Voor ons Nederlanders klinkt de titel, vaderlandslievend als we zijn, als muziek in de oren. Het gaat echter om Holland, Michigan in de Verenigde Staten. Deze plaats werd in 1847 als nederzetting gesticht door Nederlandse calvinisten. Nog altijd staat de plek erom bekend veel Nederlandse Amerikanen tot zijn inwoners te rekenen. Daarbij wordt jaarlijks het Tulip Time Festival gehouden en staat er met een uit Nederland geïmporteerde molen een toeristische trekpleister.

Nancy Vandergroot leidt een perfect leventje in dit schilderachtige stadje. Ze is gelukkig getrouwd met Fred, een zorgzame man waarmee ze een zoontje heeft. Totdat ze na enige tijd wantrouwen richting hem voelt. Voor een optometrist is hij namelijk wel erg vaak op werktripjes. Samen met een collega van de school waar Nancy lesgeeft gaat ze op onderzoek uit en wat volgt is een aaneenrijging van ontdekkingen en ontmaskeringen.

De tulpen, klompen, Oudhollandse klederdracht en molens vliegen je om de oren in de tweede film van Mimi Cave. Dit zet in het begin van de film een luchtige sfeer neer die nog het meest aan Volendam doet denken. We horen het Vandergroot-gezin in het Nederlands bidden voordat er gegeten wordt en met ‘Het Werd Zomer’ van Rob de Nijs en ‘Het Dorp’ van Wim Sonneveld passeren twee gedenkwaardige Nederlandse liedjes de revue. Voor Nederlanders zijn dit soort zaken een leuke garnering op een verder flauw gerecht.

Helaas heeft ‘Holland’ niet zoveel te vertellen. Het verhaal blijft te lang in de eerste versnelling steken, om in het slotstuk meteen door te schakelen naar de zesde. De spanningsopbouw die erin zit voelt met momenten lachwekkend en een beetje filmliefhebber voelt al gauw welke kant het opgaat. Er zit een aardige twist in, maar de uitwerking daarvan is zeer minimaal. Komt ook nog eens bij dat een aantal plotgaten je met vele vragen achterlaat.

Mimi Cave wist met Nicole Kidman een echte Hollywoodster aan het project te verbinden. Ware het niet dat zij hier op de automatische piloot acteert. Voorheen schitterde ze in films als ‘Dogville’ en Halina Reijns ‘Babygirl’, maar hier voelt haar acteerwerk eendimensionaal en afstandelijk. Met tegenspelers Matthew Macfadyen en Gael García Bernal – toch ook niet de minsten – is geen greintje chemie voelbaar. Sommige scènes voelen bijna aan als een eerste repetitie en dat is geen compliment.

Het nostalgische Hollandse sfeertje weet ‘Holland’ nog enigszins flair mee te geven, maar Cave weet niet het niveau van haar debuutfilm te evenaren of te overstijgen. Er zitten goede ideeën achter het verhaal, maar het is net iets te conceptueel allemaal. Het is een schetsboek dat nergens tot volle wasdom komt.

Sjoerd Crins

Waardering: 2.5

VOD-release: 27 maart 2025 (Prime Video)