Hoppet (2007)

Regie: Petter Næss | 89 minuten | drama | Acteurs: Ali Abdulsalam, Mehmet Aras, Kajsa Bergqvist, Paiv Darbandi, Johanna Dickson, Tor Dickson, Per Fritzell, Ronas Gemici, Marie Göranzon, Telar Hirani, Anna Jonasson, Baran Hiwa Kader, Mariwan Kamal, Shahla Karim, Rokia Khidir, Maria Langhammer, Ahmed Nadim, Dler Resul, Heinrich Schafmeister, Nellie Stenvall, Peter Stormare, Lina Welander

Kinderfilms horen normaal gesproken moeilijke dingen te verduidelijken of beter begrijpelijk te maken. Peter Næss’ ‘Hoppet’ doet dat niet. Schrijfster Moni Nilsson-Brannström schreef het scenario voor ‘Hoppet’ en lijkt alle clichés in één verhaal samen te willen voegen. Een Koerdische familie die uiteengerukt wordt door oorlog en hiervoor op de vlucht slaat is redelijk zware kost voor een kinderfilm. Het lijkt dan ook niet meer dan normaal dat de nodige achtergrondinformatie gegeven wordt. Tot ieders grote verbazing blijft dit echter uit. Næss kiest ervoor de nadruk te leggen op het feelgood-gehalte in het verhaal, ondanks de traumatische en onduidelijke achtergrond van de hoofdrolspelers. ‘Hoppet’ ondermijnt zelfs het niveau van kinderen.

Na een zeker voor kinderen heftige eerste acte -de jongens worden gescheiden van hun ouders- vervalt ‘Hoppet’ in leukigheden en andere minder serieuze zaken. De schrijfster heeft blijkbaar te veel hooi op haar vork genomen, want elk thema dat aan bod komt wordt slechts half uitgediept. Zo stoeien beide broertjes met hun heimwee naar huis en hun woede op hun ouders die hen in de steek hebben gelaten. Ook wil Azad, de protagonist, hoogspringer worden en en passant heeft hij een obsessie voor de Zweedse hoogspringster Kajsa Berqvist. De familie waar de jongens in Zweden zijn ondergebracht behandeld hen uitermate slecht, iets waar vooral Tigris, Azads broer, mee worstelt en ook strijdt Azad tegen de vooroordelen die zijn klasgenootjes in Zweden tegenover hem hebben. Op zich zijn deze thema’s helemaal niet gek. Het probleem is alleen dat geen van deze onderwerpen goed uit de verf komt. De stof is redelijk zwaar en het komt dus slordig over als blijkt dat de uitwerking te wensen over laat.

Volledig tegen de verhouding van het matige ‘Hoppet’ in is het wel een feest om Ali Abdulsalam, de hoofdrolspeler, te zien acteren. Als debutant laat hij zien dat hij echt talent heeft voor het vak en ondanks de matige uitwerking van het verhaal kan de kijker zich toch erin inleven door dit klein ‘sterretje’. Over het algemeen moet gezegd worden dat alle kindacteurs het uitstekend doen. Waarschijnlijk is alle energie van de regisseur in dit gedeelte van de film gaan zitten, want op één of andere manier weet ‘Hoppet’ de kijker toch te ‘pakken’. Wel zal je je achteraf bedrogen voelen. Want eigenlijk is ‘Hoppet’ niet meer dan een mager verhaaltje dat bestaat uit aan elkaar geplakte ideeën.

Over het algemeen is ‘Hoppet’ mooi weer gegeven. Op alle punten behàlve het verhaal scoort de film wel hoog. Alleen is niet goed te plaatsen wat de rol van Peter Stormare als hotdogverkoper nou eigenlijk te betekenen heeft. Hij hoort waarschijnlijk te dienen als relativerende factor en steun in de rug voor Azad, maar komt slechts zo sporadisch in het verhaal voor dat Nilsson-Brannström hier even de weg kwijt leek te zijn. Zelfs kinderen zullen zich bepaalde dingen afvragen over de ‘gaten’ in het verhaal. Waar komen de jongens eigenlijk vandaan? Wie is die hotdogverkoper nou toch? En wat is er met de gastfamilie van Azad gebeurt? ‘Hoppet’ is in ieder geval niet voor slimme kinderen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 30 oktober 2008