Impact Point (2008)

Regie: Hayley Cloake | 81 minuten | thriller | Acteurs: Melissa Keller, Brian Austin Green, Linden Ashby, Joe Manganiello, Kayla Ewell, Ron Roggé, Devin Kamin, Nikki Novak, Kelly Walker, Jack van Landingham, Ed Francis Martin, Debbie McAlister, Michelle Bloomdahl, Brittani Noel, John Westernoff, De’ Leon Howard III

Brian Austin Green maakte zijn doorbraak als de jonge brugpieper David Silver, die in de mateloos populaire tv-serie ‘Beverly Hills, 90210’ lange tijd het vriendje was van Donna Martin (Tori Spelling). Veel van de gebeurtenissen in de highschool soap speelden zich af op het strand van Californië, waar veel beachvolleybal werd gespeeld. Acht jaar na de laatste aflevering van de tienerhit is Green wederom te zien op het zonnige strand van Long Beach in de film ‘Impact Point’, maar afgezien van zijn babyface doet niets in zijn rol herinneren aan de lieve en sympathieke David Silver. Wel speelt het beachvolleybal een grote rol in de thriller.

Kelly Reyes probeert al jaren door te breken als beachvolleybalster, maar is er tot op heden nog niet in geslaagd haar grootste rivalen Jen Crowe en Diana Wilkes te verslaan. Wanneer Diana de dag na haar en Jens overwinning van de laatste wedstrijd voor de belangrijkste kampioenschappen in de AVP Crocs tour bij een auto ongeluk om het leven komt, schrikt ze daar even van, maar vooral biedt het haar perspectief. Matt Cooper, de verloofde van Jen en coach, stelt voor de twee concurrenten samen te laten werken, zodat ze meer kans hebben bij het kampioenschap. Er wordt even getreurd om het verlies van Diana, die Jens beste vriendin was, maar wanneer blijkt dat er een luchtje aan het ongeluk zit, gaat daar meer aandacht naar uit.

Ondertussen is Kelly benaderd door Holden Gregg (Brian Austin Green), een sportverslaggever die normaal over basketbalwedstrijden schrijft, maar echter ook interesse heeft in een interview met Kelly. Kelly stemt toe en tijdens het afspraakje klikt het tussen de twee. Voor de kijker betekent dit jammer genoeg dat er een aantal vervelende gesprekken gevolgd moet worden, die bol staan van clichématige zinnen. We moeten sympathie opbrengen voor Kelly, die echter elke vraag met een wedervraag beantwoordt en met haar houding alleen maar voor irritatie zorgt. Wat haar bedoeling is van het interview is niet duidelijk, dat ze beroemd wil worden staat vast, maar waarom is ze dan niet wat toeschietelijker? Dat Holden een verborgen agenda heeft is van meet af aan al evident, zodat het niet als een verrassing komt dat hij een obsessieve interesse in Kelly heeft. Jammer genoeg wist scriptschrijver Brett Merryman, die eveneens verantwoordelijk was voor het script van ‘Bats: Human Harvest’ en het vervolg op ‘The Glass House’, ‘Glass House: The Good Mother’, geen andere oplossing te bedenken voor de manier waarop Holden dichtbij zijn prooi kan komen, want de plotwending die hij daarvoor heeft bedacht is wel heel vergezocht en ongeloofwaardig.

Toch is de film op de spannend bedoelde momenten het best. Vooral de scènes in Kelly’s appartement, wanneer Holden haar bekijkt via de talloze verborgen camera’s missen hun uitwerking niet. Green weet verbazend goed te overtuigen als psychopaat en gevaarlijke stalker. Fotomodel Melissa Keller brengt het er stukken slechter vanaf en trekt daardoor het niveau van de film flink omlaag. Zij weet het publiek gewoonweg niet mee te trekken in haar matige spel en acteert vlak. Kayla Ewell, die de rol van Jen Crowe speelt, is veel overtuigender, het is jammer dat zij niet de hoofdrol heeft gekregen.

Cynici kunnen ‘Impact Point’ afschilderen als volstrekt overbodig. Toegegeven, veel voegt de film niet toe aan de reeds bestaande massa stalkerthrillers. Toch biedt de film, mede dankzij de korte speelduur van slechts 80 minuten, redelijk wat vermaak. Er zit meestal voldoende vaart in het verhaal en uiteindelijk ben je toch benieuwd hoe de stalker ontmaskerd zal worden. En anders kun je je nog altijd amuseren met het kijken naar de mooie meiden – en enkele jongens – op het strand.