Invasion Day – Dragon Day (2013)

Regie: Jeffrey Travis | 95 minuten | drama, science fiction, thriller | Acteurs: Ethan Flower, Åsa Wallander, Jenn Gotzon, Eloy Méndez, Hope Laubach, William Knight, Dennis Delsing, Richard C. Jones, Scoot McNairy, Kaiwy Lyman, William Ngo, Jennifer Autry, Danielle Bessler, Mark Black, Susanne L. Bonner, Todd Bouldin, Luis Carranza, Cuyle Carvin

Wanneer de werkeloze NSA-analist Duke Evans (Flower) uit zijn huis wordt gezet, verhuist hij noodgedwongen met zijn gezin naar het oude vakantiehuisje van zijn grootvader. Rust kan hij hier echter niet vinden. Integendeel. Evans problemen worden alleen maar groter. China heeft de Verenigde Staten overgenomen. Met een computervirus is het land vleugellam gemaakt en is alles dat een computerchip bevat waardeloos geworden. Evans moet zijn familie in leven zien te houden. Het Amerika zoals hij dat kende, bestaat niet meer. Het land wordt geteisterd door dieven en geregeerd door een nieuwe corrupte overheid.

De synopsis van ‘Invasion Day’ doet een beetje denken aan de game ‘Homefront’ uit 2011. In dat computerspel sloot je je bij het verzet aan en bond je ook de strijd aan met een Aziatische overmacht. In de game was dat een Koreaanse overmacht en kon je met een wapen in je knuisten de strijd aanbinden. De film is een ander verhaal.

De cast is namelijk niet erg sterk. Voor een film die een dramatisch verhaal wil vertellen en de kijker bij de tragiek wil betrekken is dat bezwaarlijk. De personages laten je koud. Verder heeft de film te kampen met goedkoop ogende decors. De omgevingen worden niet erg aantrekkelijk in beeld gebracht en komen gekunsteld over. Ook op het gebied van special effects valt ‘Invasion Day’ tegen. Stunts zien er goedkoop uit en zorgen ervoor dat je meteen uit het verhaal bent. Je bent je er wel erg van bewust dat je naar een film aan het kijken bent.

‘Invasion Day’ is een low budget film met een aansprekend uitgangspunt. Helaas verpest het karige budget veel lol. Er is geen geld om de plot fatsoenlijk uit te werken. Met betere special effects, een gestroomlijnder verhaalverloop en sterkere acteurs had dit een goede film kunnen zijn. Nu is het bij een aardig idee gebleven.

‘Invasion Day’ verschijnt donderdag 5 juni 2014 op DVD en blu-ray.