Jigsaw (2017)

Recensie Jigsaw CinemagazineRegie: Michael Spierig, Peter Spierig | 92 minuten | misdaad, horror | Acteurs: Matt Passmore, Tobin Bell, Callum Keith Rennie, Hannah Emily Anderson, Clé Bennett, Laura Vandervoort, Paul Braunstein, Mandela Van Peebles, Brittany Allen, Josiah Black, Edward Ruttle, Michael Boisvert, Sam Koules

‘Jigsaw’ is het achtste deel van de ‘Saw-franchise’. Het één na laatste deel verscheen in 2010, maar de makers vonden dit slotstuk achteraf gezien toch te mager. Aan de gebroeders Spierig de eer om jaren na dato een afsluitend deel te maken dat de franchise het einde geeft dat het verdient. Nou ja, dat was het verhaal. Uiteraard is dit achtste deel bedoeld om de in de vergetelheid geraakte serie weer nieuw leven in te blazen. Missie geslaagd, want ‘Jigsaw’ werd – ondanks het uitblijven van persvoorstellingen en daardoor recensies – een kassucces. Er wordt al voorzichtig gesproken over een negende deel.

Recensenten en ‘Saw’ don’t mix. Daar valt wat voor te zeggen, want de serie daalde elk deel in kwaliteit. Vermakelijk zijn deze producties zeker, maar geen enkele horrorfan zal ‘Saw 5’ als een klassieker beschouwen. Leuk kijkvoer voor liefhebbers van torture porn. Dat de saga desondanks miljoenen griezelfanaten aan zich wist – en weet – te binden heeft te maken met twee onderdelen: de ingenieuze vallen en John ‘Jigsaw’ Kramer alias Tobin Bell. Laatstgenoemde acteur draagt deze franchise. Zijn dreigende stem, kille voorkomen en bizarre levensfilosofie spreken tot de verbeelding. Bell ís de ‘Saw’ reeks. In ‘Jigsaw’ mag de acteur weer in de rol kruipen van het filmicoon dat hem onsterfelijk maakte. Goed nieuws voor de fans, want na acht jaar is Bell nog steeds even creepy.

Het verhaal: Wanneer er door de hele stad lichamen opduiken, elk op een gruwelijke manier om het leven gebracht, wijzen alle sporen naar de overleden moordenaar John Kramer (Bell). Is hij terug om de wereld eraan te herinneren dankbaar te zijn voor het leven of is het een val opgezet bij een moordenaar die zijn eigen spel speelt?

De belofte dat ‘Jigsaw’ de reeks op een waardige manier zou afsluiten wordt niet waargemaakt. De gebroeders Spierig hebben nieuwe personages en situaties gecreëerd die (op het eerste gezicht) weinig raakvlakken hebben met de eerdere delen. Wat overblijft is een ‘Saw’ film die net wat anders is dan de rest. Dit achtste deel oogt net wat cleaner en scherper dan de voorgangers. Dat ligt aan de locaties en aan de cameravoering. Ook de nieuwe cast zorgt voor een andere sfeer. Bell stijgt er qua acteerwerk (opnieuw) met kop en schouders bovenuit en dat is opnieuw de valkuil van de serie. Het gebrek aan aansprekende personages zorgt ervoor dat de spanningsboog regelmatig inzakt. Het boeit niet wat er met die vervelende mensen gebeurt.

‘Jigsaw’ is een film voor de fans. Het is tof om Bell weer terug te zien. Ook de vallen zijn weer creatief. Toch mist dit achtste deel iets. Waarschijnlijk de grofkorrelige presentatie die voor een ranzig randje zorgde. Deze film oogt te gelikt en dat is iets wat deze low budget reeks juist niet hoort te zijn. Krappe voldoende.

Bioscooprelease: 26 oktober 2017
DVD- en blu-ray-release: 1 maart 2018