Johnny English (2003)

Regie: Peter Howitt | 88 minuten | actie, komedie, avontuur | Acteurs: Rowan Atkinson, John Malkovich, Nathalie Imbruglia, Ben Miller, Tim Pigott-Smith, Greg Wise, Tasha de Vasconcelos, Douglas McFerran, Steve Nicholson, Terence Harvey, Nina Young, Rowland Davies, Tim Berrington, Kevin McNally, Philippa Fordham

In het begin van de film maken we kennis met Johnny English, een derderangs geheim agent, die vooralsnog alleen een kantoorbaantje heeft. Hij droomt van het echte spionagewerk. Tijdens de begrafenis van de beste geheim agent van de MI7, die door toedoen van hem is verongelukt, worden alle geheime agenten van MI7 vermoord. Noodgedwongen moet de geheime dienst Johnny English inzetten bij de beveiliging van de Britse kroonjuwelen. Uiteraard gaat alles fout en moet hij alles op alles zetten om zijn hachje te redden.

Het personage Johnny English is ontstaan in tv-commercials voor Barclay Card. Rowan Atkinson vertolkte destijds dezelfde rol als nu in de rol van Johnny English. In deze film zien wij na lange tijd Rowan Atkinson weer in een hoofdrol, die hij met ferve speelt. Hij wordt bijgestaan door zijn assistent Bough, een rol gespeeld door de relatief onbekende Ben Miller. Samen vormen zij een komisch duo, dat elkaar zeer goed aanvult. Verder zien wij Nathalie Imbruglia, die in de tv-serie ‘Neighbours’ bekendheid kreeg, in de rol van geheim agente Lorna. Zoals het hoort is er ook een slechterik. John Malkovich speelt de rol van Pascal Sauvage, een trotse Franse zakenman, die de Britse kroonjuwelen steelt en koning van Engeland wil worden.

Het verhaal is bij de meeste komedies ondergeschikt aan de grappen, maar in dit geval is er meer aandacht besteed aan het verhaal. Het spreekt voor zich dat de scenario-schrijvers met hun ervaring bij het maken van het script van ‘The World is not Enough’ en ‘Die Another Day’ hiertoe hebben bijgedragen. De film valt onder de “nieuwe” categorie spionagekomedie, waartoe de films van “Austin Powers” ook behoren. De liefhebber van dit genre zal de film zeker aanspreken.

Toch heeft de film ook minpunten. De personages zijn met uitzondering van Johnny English nogal oppervlakkig. De grappen zijn soms uitzonderlijk leuk, maar toch vaak wel voorspelbaar. De film scoort desalniettemin een ruime voldoende.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 10 april 2003