Head over Heels (2001)

Regie: Mark S. Waters | 82 minuten | romantiek | Acteurs: Monica Potter, Freddie Prinze, Jr., Shalom Harlow, Sarah O’Hare, China Chow, Ivana Melicivic, Tomiko Fraser

Dit is een verrassend leuke komedie, waar geheel onterecht weinig bekendheid aan gegeven is. Monica Potter speelt één van haar weinige hoofdrollen, nadat Claire Danes bedankte voor haar reeds gekregen rol als Amanda Pierce. Potter is een actrice met een Julia Roberts-uitstraling, maar dan iets liever. Ze wordt in deze film bijgestaan door andere beeldschone actrices/fotomodellen, zoals Shalom Harlow, bekend als model uit Chanel’s Coco geur-reclames; Sarah O’Hare, bekend uit de “wonderbra”-reclames en China Chow, dochter van de in 1992 aan aids overleden ontwerper/model Tina Chow.

Het verhaal is simpel: twintiger Amanda Pierce is een dame die zich veelal in relaties met verkeerde mannen stort. Ze heeft weliswaar boeiend werk als kunstrestauratrice in het Metropolitan Museum of Art in New York, maar haar liefdesleven is minder interessant. Als ze op een dag thuiskomt ligt haar vriend in bed met een model. Op zoek naar een ander onderkomen ontmoet ze Jim Winston, of eigenlijk, zijn hond, die haar enthousiast omverloopt. De kamer die ze vindt is de inloopkast in het appartement van vier modellen, die graag deze kamer verhuren voor wat extra geld.

De modellen zijn hilarisch, ze zeggen de gekste dingen, lopen overal tegenop en nemen Amanda al snel op in hun midden. Ze krijgt zelfs een make-over, als ze merken dat Amanda geïnteresseerd is in hun overbuurman, Jim. Heel toevallig kijkt het raam van hun woonkamer uit op het appartement van Jim en hoe langer ze naar hem kijken, hoe perfecter hij wordt. Hij heeft een belangrijke baan in de mode, is lief voor baby’s en dieren èn geïnteresseerd in Amanda!

Als de moord heeft plaatsgevonden, moet Amanda op onderzoek uit. Eigenlijk kan ze niet geloven dat Jim een moordenaar is. De modellen helpen haar en raken in bizarre situaties verzeild. Het is vanzelfsprekend dat Jim geen moordenaar blijkt te zijn, maar een geheel plausibele verklaring heeft voor hetgeen Amanda dacht te zien. Hij is bij de FBI en is een Russische misdadiger op het spoor.

Freddie Prinze Jr. speelt leuk, maar is toch niet overtuigend als FBI agent. Daar heeft hij een te jong gezicht voor. Een ander minpunt in de film is dat het ongeloofwaardig is dat Amanda zijn gezicht schildert op een zeer waardevol schilderij van Titian. Om maar een open deur in te trappen: het is geen Oscarwinnaar, maar in zijn genre zeker geslaagd.