Kapitein Onderbroek: Het eerste grote avontuur – Captain Underpants: The First Epic Movie (2017)

Recensie Kapitein Onderbroek: Het eerste grote avontuur Cinemagazine
Regie: David Soren | 89 minuten | animatie, actie, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Mitchell van den Dungen Bille, Sander van Amsterdam, Fred Meijer, Huub Dikstaal | Originele stemmencast: Kevin Hart, Ed Helms, Nick Kroll, Thomas Middleditch, Jordan Peele, Kristen Schaal, DeeDee Rescher, Brian Posehn, David Soren

Al sinds Dav Pilkey in 1997 met zijn allereerste ‘Captain Underpants’-boek de harten van kinderen wereldwijd wist te stelen, wil Hollywood met hem in zee. Elf vervolgdelen en drie spin-offs volgden, wat het voor de grote filmmaatschappijen natuurlijk alleen nog maar interessanter maakten om Pilkey binnen te halen. Hij mocht zelfs kiezen op welke manier zijn geesteskind commercieel uitgebuit zou worden; als televisieserie, computerspel of een (animatie)film. Maar jarenlang hield Pilkey zijn poot stijf. Hij richtte zich volledig op de boekenreeks, en de personages die hij creëerde en die hem zo dierbaar zijn. “Ik wilde echt zeker weten dat ik alle verhalen verteld had, voor ik ze zou laten gaan”, aldus de schrijver en illustrator. Om aan te geven hoe ver men wilde gaan om Pilkey binnen te halen: toen hij voor een gesprek langs ging bij DreamWorks Animation, droegen alle medewerkers hun ondergoed óver hun gewone kleding. “Ze gaven geen krimp, het was hilarisch”, herinnert Pilkey zich. Hij zag in dat zijn creatie bij DreamWorks de liefde zou krijgen die hij ze wilde geven, en ging toch overstag.

‘Captain Underpants’ – of ‘Kapitein Onderbroek’ in het Nederlands – klinkt als een stevige dosis onderbroekenlol, en wat dat betreft krijgt de kijker van ‘Captain Underpants: The First Epic Movie’ (2017) precies wat de titel belooft. De film vlecht plotlijnen van verschillende delen van de boekenreeks aaneen tot een geheel eigen verhaal. Centraal staan twee hyperactieve basisscholieren, George (stem van Kevin Hart) en Harold (Thomas Middleditch), die zelf stripboeken maken. Daarnaast halen ze graag en vaak grappen uit, het liefste met het nogal dictatoriaal aangelegde hoofd van de school, Mr. Krupp (Ed Helms). In een poging strafwerk te ontlopen, proberen de kwajongens het humorloze schoolhoofd te hypnotiseren, om hem zo wijs te maken dat hij Captain Underpants is, de superheld uit hun stripboeken. Hij mag dan totaal geen superkrachten bezitten, dat weerhoudt de in strakke witte onderbroek en een rode cape gehulde Captain Underpants er niet van vol enthousiasme en zelfvertrouwen door de stad te huppelen, om te zien waar hij kan helpen. Knipt er iemand in zijn vingers, dan verandert Mr. Krupp in Captain Underpants; wordt hij nat, dan verandert hij weer terug in zijn oude, nukkige zelf. George en Harold konden echter niet bevroeden dat de door hen gecreëerde superheld het aan de stok zou krijgen met de gestoorde professor Pee-Pee Poopypants (Nick Kroll).

Poep- en piesgrappen, (letterlijk) schijtlollige geintjes en meer anarchistische onderbroekenlol, dat is wat je mag verwachten van ‘Captain Underpants’. George en Harold zijn kwajongens die grappen uithalen waar met name kinderen in de leeftijd van vier tot acht jaar om kunnen schaterlachen. Kinderen die middenin de poep- en piesfase zitten en het heerlijk vinden om ondeugend en ongehoorzaam te zijn. In dat opzicht is de film absoluut trouw aan de boekenreeks van Dav Pilkey, die eveneens de doelgroep vier- tot achtjarigen bedient. De animaties zijn, net als de humor, eenvoudig maar doeltreffend. Verwacht geen hoogstaande visuals van het niveau van Disney, Pixar of ander werk van DreamWorks. De animaties zijn voor 99 procent trouw aan Pilkeys origineel. Geen spectaculaire CGI dus, maar beeld dat even eenvoudig is als de toon en inhoud van de film. Volwassenen die met hun kroost meekijken hebben twee opties: óf je ergeren aan het kinderachtige niveau van ‘Captain Underpants’, óf je verstand op nul zetten en het kleine kind dat ergens diep in je verscholen zit weer tevoorschijn laten komen.

Bioscooprelease: 11 oktober 2017
DVD- en blu-ray-release: 28 maart 2018