La cena (1998)

Regie: Ettore Scola | 126 minuten | komedie | Acteurs: Fanny Ardant, Antonio Catania, Mago Adam, Francesca d’Aloja, AlessandraRiccardo Garrone, Vittorio Gassman, Giancarlo Giannini, Marie Gillain, Nello Mascia, Adalberto Maria Merli, Corrado Olmi, Eros Pagni, Daniela Poggi, Rolando Ravello, Stefania Sandrelli, Stefano Antonucci, Andrea Cambi, Nadia Carlomagno, Giorgio Colangeli, Carla Colisi Rossi, Eleonora Danco, Giuseppe Gandini, Lea Gramsdorff, Adriana Innocenti, Margherita Javarone, Hanja Kochansky, Valter Lupo, Paolo Merloni, Gordana Miletic, Carlo Molfese, Milvia Mostardi, Sergio Nicolai, Mario Patanè, Vittoria Piancastelli, Pier Francesco Poggi, Francesca Rettondini, Giovanna Senesi, Francesco Siciliano, Giorgio Tirabassi, Venantino Venantini

Elk mens heeft zijn eigen zorgen en problemen, maar het leven gaat door. Het enige dat je kan doen is met een glimlach om je mond verder leven en liefhebben. Dat lijkt het motto van hoofdpersonage Flora, de gastvrouw van door het traditionele Italiaanse restaurant Arturo al Portico. Op een avond als alle andere ontvangt ze één voor één haar gasten. Vaste klant of toerist, Flora behandelt elke gast als een koning. Tijdens de avond leer je de gasten kennen via de gesprekken die ze hebben met hun tafelpartners. Vluchtig, want net als de bediening vangt ook de kijker slechts vlagen van gesprekken op. Er is een onzekere jongeman die hulp zoekt bij een twijfelachtige paragnost, een jonge studente die de liefde voor haar professor niet onder stoelen of banken steekt, een opgedirkte vrouw die haar make-uploze dochter niet begrijpt en een dochter die haar vader van alles verwijt. Gastvrouw Flora, uitstekend vertolkt door Fanny Ardant van ‘8 Femmes’ is het kalme stralende middelpunt. Maar net als haar gasten heeft ze het ook niet altijd even makkelijk.

Regisseur Scola weet op een subtiele manier een typisch ouderwets mediterrane sfeer neer te zetten, die ervoor zorgt dat je je als kijker ook al snel thuis voelt in restaurant Arturo al Portico. Maar een film is meer dan een leuk restaurant. Het gaat niet alleen om de sfeer. De verhaallijnen moeten zodanig boeiend zijn dat je wordt opgeslokt in de wereld van burgerlijk lief en leed. Dat is in ‘La Cena’ helaas niet gelukt. Scola wil zoveel levens tegelijkertijd onder de loep nemen dat de de film nergens de diepte in kan gaan. Veel van de karakters blijven onuitgewerkte typetjes, waar je je als kijker niet mee kan identificeren. Sommige verhaallijnen zijn dusdanig versnipperd dat je niet de kans krijgt om je nieuwsgierigheid naar de verhalen van de personages te bevredigen. Natuurlijk is het tafereel van de gasten in het restaurant prachtig en zijn de scènes waarin de chef-kok tijdens zijn werk constant zijn medewerkers uitscheldt, vermakelijk. Ook aan de acteurs ligt het niet. Elk karakter, hoe oppervlakkig ook, is geloofwaardig. Je zou ze zo allemaal in een soortgelijk restaurant kunnen tegenkomen. Vooral de vertolking van de professor door Giancarlo Giannini, die de rol van Mathis speelde in ‘Casino Royale’ en ook in de komende Bondfilm zijn opwachting zal maken, is een genot.

Het is fijn vertoeven met deze lichte Italiaanse komedie. Helaas verzanden de spanningsbogen omdat focus ontbreekt. ‘La Cena’ kabbelt rustig voorbij, te rustig. En dan is twee uur film toch wel lang.

Elisa Hermanides