Last Knights (2015)

Regie: Kazuaki Kiriya | 115 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Clive Owen, Morgan Freeman, Aksel Hennie, Daniel Adegboyega, Shorhreh Aghdashloo, Sung-kee Ahn, James Babson, Pavel Bezdek, Dan Brown, Giorgio Caputo, Rose Caton, Cliff Curtis, Tsuyoshi Ihara, Val Lauren, Dave Legeno, Anna Linhartová, Michael Lombardi, Peyman Moaadi, Stewart Moore, Si-Yeon Park, Noah Silver, Ayelet Zurer

De zevenenveertig Ronin is een bekende gebeurtenis in de Japanse geschiedenis, die veel artiesten inspireerde tot het schrijven van boeken, toneelstukken, het maken van films of tv-series. Deze fictieve verhalen worden gezamenlijk Chūshingura genoemd, en hebben gemeen dat het gaat over een grote groep samurai die als missie heeft de dood van hun meester te wreken. Ook ‘Last Knights’ van Kazuaki Kiriya mag zich tot deze verzameling rekenen, hoewel het verhaal zich afspeelt in een onbestemd land in een onbestemde periode in de geschiedenis, maar naar alle waarschijnlijkheid ergens in Europa in de Middeleeuwen. De enige link met Japan is de Japanse regisseur en een enkele Japanse acteur, die verder omringd wordt door een internationale cast. De belangrijkste rollen worden namelijk vertolkt door een Amerikaan, een Brit, een Noor, een Iraanse en een Israëlische en dan zijn er nog twaalf landen vertegenwoordigd!

‘Last Knights’ gaat over edelman Bartok (Morgan Freeman), bezitter van een klein gebied binnen een uitgestrekt keizerrijk. Bartoks trouwe bevelhebber Raiden (Clive Owen) leidt een groep elite soldaten. Raiden is als jongvolwassene geadopteerd door Bartok en ze hebben wat je een vader-zoonrelatie zou kunnen noemen. Voor Raiden was Bartoks vertrouwen in hem zijn redding; hij was alcoholverslaafd en had nauwelijks een doel in zijn leven. Toch is Raiden verrast wanneer de ernstig zieke Bartok Raiden aanwijst als zijn erfgenaam. Wanneer de corrupte minister Geza Mott Bartok uitnodigt, ervan uitgaande dat hij overladen zal worden met steekpenningen, blijkt Bartok vast te houden aan zijn principes. Hij weigert op de belachelijke eisen van de minister in te gaan. Dat moet hij met zijn leven bekopen.

Bartoks rijk wordt verdeeld, de clan die Raiden leidde wordt opgeheven. Raiden zakt na deze dramatische gebeurtenis terug in zijn oude gewoontes, hij drinkt meer dan goed voor hem is en zijn vrouw kan zijn terugval niet voorkomen. Geza Mott is ondertussen als de dood dat Raiden ooit nog wraak komt nemen en laat hem nauwlettend in de gaten houden. De tijd verstrijkt en wanneer Raiden voor de ultieme test komt te staan en zakt, gelooft Geza Mott eindelijk dat hij niets meer heeft te vrezen…

Wat volgt laat zich raden. ‘Last Knights’ is een voorspelbare actiefilm, die ook nog eens veel tijd verspilt in een saai en langdradig middenstuk om vervolgens met een weinig verrassend slot de vergetelheid in te schieten. Omdat de setting fictief is – het lijkt met al die nationaliteiten en accenten wel een alternatief universum -, kost het de kijker moeite om in het verhaal te komen, want de fantasy-achtige sfeer zet hem op het verkeerde been. De acteurs doen hun best om er iets van te maken en de film ziet er best goed uit (denk “Game of Thrones” met een beperkt budget), maar echt bijblijven zal ‘Last Knights’ je beslist niet.

‘Last Knights’ verschijnt woensdag 2 december 2015 op DVD en blu-ray.