Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood (2016)

Regie: Rick Morales | 72 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Frank Welker, Matthew Lillard, Grey Griffin, Kate Micucci, Dee Bradley Baker, JB Blanc, Christian Lanz, Scott Menville, Cassandra Peterson, James Arnold Taylor

In het najaar van 2015 zag een nieuw Lego-thema, gebaseerd op juist een oude tv-serie, het licht. Mooi op tijd voor Halloween kwam Lego Scooby-Doo op de markt. De mystery-verhalen van Scooby-Doo passen uitstekend bij wat de Deense steentjesfabriek wil uitdragen. De vijf verschillende sets gingen als warme broodjes over de toonbank. Niet zo gek: Scooby-Doo-fans van het eerste uur hebben nu zelf kinderen in de Lego-leeftijd, dus waarschijnlijk hadden ouders niet heel veel aansporing nodig om hun pinpas te trekken of de sets online te bestellen. De Lego-films zijn al niet meer op één hand te tellen. Na de Bionicle, Star Wars-, DC Superheroes en Lego Friends-tekenfilms, en de Lego Ninjago- en Chima-tv-series, moest er natuurlijk ook een film komen van Lego Scooby-Doo: ‘Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood’.

Aan creativiteit in ieder geval geen gebrek, bij de scenarioschrijvers van deze Lego-film. Alle sets en minifiguurtjes spelen een significante rol in het verhaal, en de wijze waarop deze in de plot verweven zijn is best inventief. De film begint in een oude Hollywoodstudio, waar talloze klassieke horrorfilms zijn opgenomen. Het spookt er nu echter écht… Maar waar is Scooby-Doo? In de volgende scène zien we wat Scooby-Doo en Shaggy aan het doen zijn. Ze dienen weer eens als levend aas, omdat ze een zeemonster moeten zien te vangen. Dat lukt, maar het maakt wel hongerig. Wanneer Shaggy en Scooby-Doo per ongeluk een hamburgereetwedstrijd winnen, krijgen ze als prijs een reis naar Hollywood. Wie tot twee kan tellen, beseft dan ook al dat de vier vrienden en Scooby-Doo terecht komen in de studio waar het niet helemaal pluis is…

‘Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood’ kent voor elk positief punt helaas ook een negatief punt. Het verhaal is ietwat te eenvoudig en zeker te voorspelbaar – zelfs voor de doelgroep. Een kind van zeven zal al doorhebben hoe het kan dat het spookt in de studio. Dat was niet zo erg geweest, als de film wel zou scoren op het komische vlak, maar helaas zijn de grappen niet allemaal even geslaagd en soms gaat zo’n grap zelfs te lang door. De leukste momenten zijn die wanneer de Legofilm beseft dat het een Legofilm is en dus met de eigenschappen van Lego grappen maakt. De animatie is verder prima verzorgd en ook de stemacteurs leveren goed werk af. Voor liefhebbers van het oude Hollywood, met name de klassieke horrorfilms, zijn de verwijzingen ook best aardig. Maar ‘Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood’ valt waarschijnlijk alleen maar écht in de smaak bij de jonge kijkers (die dan weer goed moeten kunnen lezen, want de film is zoals gebruikelijk bij de Lego-films, alleen ondertiteld en niet in het Nederlands nagesynchroniseerd).

‘Lego Scooby-Doo!: Haunted Hollywood’ verschijnt woensdag 22 juni 2016 op DVD.