Lila dit ça (2005)

Regie: Ziad Doueiri | 89 minuten | drama | Acteurs: Mohammed Khouas, Vahina Giocante, Karim Ben Haddou, Carmen Lebbos, Lotfi Chakri, Hamid Dkhissi, Edmonde Franchi, Stéphanie Fatout, Ghandi Assad

Anno 2005 lijken de meeste seksuele taboes zo’n beetje doorbroken. Alleen seks met kinderen of met huisdieren (jong en oud) blijft voorlopig nog onbespreekbaar. Eigenlijk is het dan ook merkwaardig dat er nog steeds films opduiken die louter over seks gaan. En of ze nu ‘9 Songs’ of ‘Crustacés et Coquillages’ heetten, die films zijn meestal even slaapverwekkend als overbodig. Als je dan weet dat de Franse productie ‘Lila dit ça’ over een 16-jarig vampje handelt dat monter en onbeschaamd over allerhande seksuele verlangens en ervaringen babbelt, houd je toch je hart eventjes vast.

In ‘Lila dit ça’ provoceert en prikkelt de blonde Lila met haar onverbloemde en seksueel geladen taalgebruik de 19-jarige Arabische jongen Chimo. De twee jongeren lopen elkaar regelmatig tegen het lijf in de kleurrijke immigrantenwijk van Marseille waar ze wonen. Chimo wordt smoorverliefd op Lila maar wat Lila precies voor hem voelt blijft lang onduidelijk, hoewel er tussen beiden wel een stevige band groeit. Om de boel te compliceren is er ook nog een rivaal in de vorm van Chimo’s beste vriend Mouloud.

Waar ‘Lila dit ça’ op het eerste oog lijkt te gaan over hormonaal gestresste jongeren, blijkt de film bij nadere beschouwing te handelen over veel diepere zaken: liefde, onzekerheid, onschuld, hoop, de behoefte aan geestverwantschap en de troost van toekomstdromen. En als het al om seks gaat, draait het meer om frustraties en om seks als machtsmiddel dan om iets anders. Veel verstandiger dan het luisteren naar Lila’s schunnige woordenbrij is dan ook het kijken naar haar kinderlijke en peilende gezicht, een gezicht waarop haar hele verhaal te lezen staat. Daarbij is het niet voor niets dat de enige expliciete scène van de film eerder vertederend dan opwindend is en ook het feit dat er geen naaktscènes in voorkomen, zegt veel over de intenties van regisseur Doueiri.

De fantastische Vahina Giocante en de talentvolle Mohammed Khouas vormen het koppel Lila en Chimo. Het overige acteerwerk is eveneens van prima kwaliteit, de muziek luistert lekker weg en er valt ondanks het trieste verhaal nog behoorlijk wat te lachen. Wel is het jammer dat de film dramatisch een enkele keer ontspoort en dat sommige karakters iets te dik zijn aangezet. Afgezien daarvan heeft Ziad Doueiri met ‘Lila dit ça’ een gevoelige en intelligente film afgeleverd. Maar wel bestemd voor een publiek dat minstens zo goed kan kijken als kan luisteren.

Bioscooprelease: 1 september 2005