Lost in Starlight – I Byeol-e Pil-yohan (2025)
Regie: Han Ji-won | 96 minuten | animatie, komedie, drama, romantiek, science fiction | Originele stemmencast: Kim Tae-ri, Hong Kyung
Een Netflix Original is als een blind date: soms word je verliefd, vaker vraag je je af hoe je hier in hemelsnaam beland bent. ‘Lost in Starlight’ balanceert ergens tussen die twee uitersten, maar weet zich over het algemeen best staande te houden.
Centraal staan Nan-young, een astronoom en astronaut in dienst bij NASA, en Jay, een muzikant die worstelt met verlies en inspiratie. Ze worden langzaam verliefd op elkaar. Hoe perfect hun relatie ook is, Nan-young heeft de droom om op Marsexpeditie te gaan, net als haar moeder dat vroeger heeft gedaan. Wanneer ze geselecteerd wordt voor een missie die jaren zal duren, staan zij en Jay voor de ultieme test: houdt liefde stand als afstand niet meer in kilometers, maar in lichtjaren wordt gemeten? Terwijl Nan-young zich in de stilte van de ruimte begeeft, blijf Jay op aarde achter.
Wat meteen opvalt, is hoe prachtig de film eruitziet. De futuristische stad Seoul baadt in zachte neonlichten, en de Marslandschappen hebben iets stils en buitenaards moois. Alles voelt zorgvuldig ontworpen, van zwevende treinen tot holografische ramen. Het is een wereld waar je zonder moeite in wordt gezogen. De stijl is dromerig en soms bijna poëtisch, alsof je door iemands herinnering bladert. De personages zelf ogen wat stijver in hun bewegingen, maar dat doet weinig af aan de totaalervaring. De sfeer is namelijk zo sterk dat je die kleine haperingen makkelijk vergeeft. ‘Lost in Starlight’ doet wat het creëren van een sfeer betreft denken aan Nicolas Winding Refns ‘Drive’, in de mate waarin het steunt op de soundtrack en de neonbelichting.
Over die soundtrack gesproken: ook die verdient een dikke pluim. De soundtrack van ‘Lost in Starlight’ bestaat uit een mix van sfeervolle ambientmuziek en pakkende, emotionele songs gezongen door Jay. Vooral zijn nummers, met zachte gitaarakkoorden en breekbare vocalen, leggen de focus op zijn worsteling met verlies en zijn verlangen naar verbinding. De instrumentale stukken ondersteunen de film met een rustige, soms etherische sfeer die perfect aansluit bij de beelden van de uitgestrekte ruimte en het isolement van Nan-young. De muziek speelt zo een belangrijke rol in het oproepen van de melancholie en het gevoel van afstand dat door de hele film heen voelbaar is.
‘Lost in Starlight’ geeft nieuwe betekenis aan het woord “langeafstandsrelatie”. Het concept van een transkosmische relatie is misschien nog wel het meest interessante aan de film. Het is daarom jammer dat het grootste gedeelte zich afspeelt op aarde. Pas na verloop van een uur verwordt ‘Lost in Starlight’ tot de in de titel en synopsis beloofde film. Dat neemt niet weg dat de rest van de film ook zeer vermakelijk is om in je op te nemen, maar de film heeft hierdoor wel te weinig tijd om de centrale thematiek echt tot bloei te laten komen.
Dat is overigens niet de enige zwakke plek van ‘Lost in Starlight’. De toon wisselt tussen dramatische ruimtecrisis en intieme romance, wat niet altijd in balans is. Sommige scènes voelen wat gekunsteld aan, zeker richting de climax waarin Jay’s muzikale wederopstanding wordt afgewisseld met Nan-youngs ruimtedrama. Het is ambitieus, maar niet altijd even subtiel. De romance zelf laat ook wat te wensen over. Wat we te zien krijgen, is een mooi idee van liefde, maar geen liefde die echt geleefd voelt. Nan-young en Jay leven het perfecte romantische sprookje, waardoor de film wat realiteitsgehalte mist. Mooi om naar te kijken, maar je gelooft het niet echt.
‘Lost in Starlight’ is een visueel betoverende film met een intrigerend uitgangspunt en een soundtrack die de melancholie van de ruimte prachtig vangt. Toch blijft het verhaal hangen tussen ambitie en uitvoering, waarbij de wisselende toon en de te perfecte romance het geheel iets minder geloofwaardig maken. Het is een film die vooral indruk maakt door sfeer en stijl, maar die de diepe emoties van zijn thema net niet helemaal weet te grijpen. Voor wie houdt van een dromerige sciencefiction met een vleugje romantiek, is ‘Lost in Starlight’ zeker het kijken waard, al blijft het verlangen naar iets meer dan een sprookje achter.
Jelco Leijs
Waardering: 3.5
VOD-release: 30 mei 2025 (Netflix)