Manhattan Murder Mystery (1993)

Regie: Woody Allen | 104 minuten | komedie | Acteurs: Woody Allen, Diane Keaton, Jerry Adler, Lynn Cohen, Ron Rifkin, Joy Behar, William Addy, John Doumanian, Sylvia Kauders, Ira Wheeler, Alan Alda, Anjelica Huston, Melanie Norris, Marge Redmond, Zach Braff, Aida Turturro, John Costelloe, Frank Pellegrino, Wendell Pierce

Aan het begin van de jaren negentig stond Woody Allen volop in de schijnwerpers. Daarbij ging het echter niet om zijn films, maar om zijn privéleven. De ‘vechtscheiding’ tussen hem en Mia Farrow en Allens relatie met Farrows adoptiedochter Soon-Yi slokte alle aandacht op. Allen zocht naar een manier om stoom af te blazen van al die rechtszaken en mediabombardementen – en hoe kan een filmmaker nou beter ontspannen dan door een lichtvoetig speelfilmpje te draaien. ‘Manhattan Murder Mystery’ (1993) was eigenlijk geschreven als vehikel voor Farrow, maar om logische redenen zag zij liever af van een samenwerking met haar ex. In plaats daarvan belde Allen die ándere muze en ex-vriendin, Diane Keaton. Sinds ‘Manhattan’ (1979) hadden de twee niet meer samengewerkt, maar de chemie was er nog steeds. Bovendien lag een vroege versie van het script van ‘Annie Hall’ (1977) – van beide wellicht hun beste werk – aan de basis van ‘Manhattan Murder Mystery’, en zijn de personages in deze film, Carol en Larry Lipton, in feite Annie Hall en Alvy Singer, maar dan vijfentwintig jaar ouder.

Zoals de titel al aangeeft, is ‘Manhattan Murder Mystery’ moordmysterie en whodunnit, maar dan wel een waarin humor een cruciale rol speelt. Het huwelijk van Carol Lipton (Diane Keaton) en haar echtgenoot Larry (Woody Allen) is al jaren een sleur, maar dat verandert abrupt als buurvrouw Lilian House (Lynn Cohen) plotseling komt te overlijden. In eerste instantie wordt uitgegaan van een hartaanval als doodsoorzaak, maar Carol heeft daar zo haar twijfels over. Terwijl de politie de zaak afdoet als een routeklusje, richt zij haar pijlen op Lilians echtgenoot Paul (Jerry Adler). Ze vindt dat hij niet genoeg rouwt om zijn overleden vrouw en zich daardoor verdacht gedraagt. Haar goede vriend Ted (Alan Alda) moedigt haar aan op onderzoek uit te gaan en dus speurt ze naar aanwijzingen om haar moordtheorie te onderschrijven. Het bewijs is echter niet voldoende en Larry maakt zich steeds meer zorgen om zijn vrouw; hij vindt dat ze haar macabere obsessie moet loslaten. Carol is echter eigenwijs en overtuigd van haar gelijk. Aangezien niemand naar hem luistert, besluit Larry het spelletje dan maar mee te spelen. Ook vriendin Marcia (Anjelica Huston) gaat zich ermee bemoeien. Lukt het hem om Paul te ontmaskeren, of is er heel wat anders aan de hand?

Het verhaal is niet per se origineel of verrassend, maar kijkt bijzonder prettig weg. Dat komt met name door de chemie tussen Keaton en Allen, die elkaar perfect aanvullen op het witte doek. Als je dacht dat híj neurotisch was, zíj is nog een slagje erger. Daarnaast wil je toch graag weten wat de ware reden van Lilians dood is, en dus blijf je met alle plezier kijken. En dat is zeker geen straf, want ‘Manhattan Murder Mystery’ zit boordevol grapjes, knipogen en kwinkslagen en zelfs slapstick wordt niet geschuwd. Filmfans herkennen ongetwijfeld de verwijzingen die gemaakt worden naar onder meer ‘Double Indemnity’ (1944), ‘The Lady from Shanghai’ (1947) en ‘Rear Window’ (1954) – klassiekers is het mystery-genre. ‘Manhattan Murder Mystery’ is geen film die je altijd bij zal blijven, maar is wél een klein feestje om naar te kijken. En dat de acteurs – Zach Braff is te zien in zijn eerste filmrol – plezier hadden bij het maken ervan, staat buiten kijf.

Bioscooprelease: 10 februari 1994