Men in Black: International (2019)

Recensie Men in Black: International CinemagazineRegie: F. Gary Gray | 115 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Chris Hemsworth, Tessa Thompson, Kumail Nanjiani, Rebecca Ferguson, Rafe Spall, Emma Thompson, Liam Neeson, Laurent Bourgeois, Larry Bourgeois, Kayvan Novak, Spencer Wilding, Marcy Harriell, Inny Clemons, Aaron Serotsky, Mandeiya Flory

In 1997 verscheen ‘MIB’ en deze film deed de carrière van Will Smith veel goed. De acteur werd populairder dan ooit en dankzij zijn charisma en de fijne chemie die Smith had met tegenspeler Tommy Lee Jones smaakte de film zeker naar meer. In 2002 verscheen het langverwachte vervolg, maar de sequel kon niet opboksen tegen de voorganger. Zoals zo vaak. Anno 2019 is het vierde deel van de MIB-saga een feit. Zonder Smith en Jones. Een gewaagde keuze en gezien het feit dat deze film genadeloos flopte niet de juiste.

In ‘Men In Black: International’ ontmoet je Agent H (Chris ‘Thor’ Hemsworth) en Agent M (Tessa Thompson). Dit onwaarschijnlijke duo maakt deel uit van een geheime, internationale organisatie. Deze club beschermt de aarde tegen buitenaards gevaar. Het duo ontdekt echter dat er een mol binnen de organisatie zit. Deze spion is uit op werelddominantie.

Waar het 22 jaar oude origineel nog fris en energiek was, schiet dit vierde deel dat als reboot bedoeld is op fronten tekort. Deze film mist het charisma van Smith, de droogkomische humor van Jones en de vlotte regie van Barry Sonnenfeld. Dit vehikel met Hemsworth en Thompson is een fletse kopie die niets nieuws te bieden heeft. Regisseur F. Gary Gray weet deze productie ook niet te redden. De special effects ogen goedkoop en komen overduidelijk uit de computer.

Het acteerwerk is degelijk, maar niet meer dan dat. Ook Liam Neeson in een bijrol voegt niets toe en is overduidelijk voor het geld op het aanbod om in deze film te spelen ingegaan.

Deze reboot heeft niets te melden en dat maakt deze film met een speelduur van 115 minuten een erg lange zit. De grapdichtheid is erg laag en het lijkt erop alsof de makers het bronmateriaal vrij serieus namen. Wat een slechte beslissing was, omdat deze kolder alleen werkt als het met een dikke knipoog gepresenteerd wordt. Conclusie: deze franchise is volledig leeg gemolken en mag op zwart gezet worden.

Bioscooprelease: 20 juni 2019
DVD- en blu-ray-release: 30 oktober 2019