Mères et filles (2009)

Regie: Julie Lopes-Curval | 105 minuten | drama | Acteurs: Catherine Deneuve, Marina Hands, Marie-Josée Croze, Michel Duchaussoy, Jean-Philippe Écoffey, Carole Franck, Eléonore Hirt, Gérard Watkins, Romano Orzari, Nans Laborde-Jourdàa, Meryem Serbah, Louison Bergman, Arthur Lurcin, Manon Percept

Audrey (een sterke vertolking van Marina Hands die bekend is van ‘Lady Chatterley’s Lover’), is een succesvolle jonge vrouw. Na vele jaren in Canada te hebben gewoond, komt zij voor het eerst op bezoek bij haar ouders in Frankrijk. De relatie met haar moeder Martine (Catherine Deneuve, die een prima acteerprestatie neerzet) is uiterst koel en afstandelijk. Haar vader (goed spel van Michel Duchaussoy) ontvangt haar echter met open armen, maar is het toonbeeld van volgzaamheid en onderworpenheid ten opzichte van de dominante Martine. Het is dan nog niet duidelijk waarom moeder Martine zo kil naar haar dochter Audrey toe is, maar wel begrijpt de kijker dat het gedrag van Martine door gebeurtenissen in het verleden is gevormd.

Ook Audrey draagt een eigen verhaal met zich mee. Om met zich zelf in het reine komen trekt ze zich tijdelijk in het leegstaande huis van haar overleden grootouders terug. Daar vindt zij bij een aanpassing van de keuken achter planken het verstopte geheime dagboek van Louise, de moeder van Martine. Louise is in het verleden onverwacht verdwenen en nooit meer teruggekeerd. Zij liet haar twee kinderen achter bij de vader.

Geleidelijk komt aan het licht wat er in het verleden is gebeurd. De puzzel van het grote familiegeheim wordt stukje voor stukje ingevuld, de ontknoping blijft echter tot het einde van het verhaal verborgen. . Een goede vondst in het scenario is dat de grootmoeder wordt uitgebeeld in de jaren van haar huwelijk, om zo de gebeurtenissen te kunnen reconstrueren. Audrey komt haar oma bij haar speurtocht naar de waarheid achter het gebeurde regelmatig fictief tegen. Marie-Josée Croze speelt de rol van grootmoeder Louise. De actrice speelde een glansrol in ‘The Diving Bell and the Butterfly’ en zet ook nu weer een sterke acteerprestatie neer.

Regisseur Lopes-Curval heeft een fraai vertolkt portret gemaakt van moeizame moeder-dochter relaties, waarbij de gekozen locaties een sterk ondersteunende functie hebben en in belangrijke mate bijdragen aan de perfecte beeldtaal. Woeste golven, lege stranden, een verlaten badplaats in soms stromende regen. ‘Mères et filles’ is een klein gehouden, gelaagd filmverhaal zonder grote gebaren, en bovenal een ingetogen bijna klassiek psychologisch drama. De film ontleent zijn sterkte vooral aan het sterke acteren van de drie hoofdrolspeelsters, de spanningsboog is voortdurend geladen. Franse cinema op zijn best, sterk spel, een goed scenario, dialogen met diepgang en drie steractrices die allen een sterke vertolking neerzetten.

Rob Veerman