Millions (2004)

Regie: Danny Boyle | 97 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Alexander Etel, Lewis Owen McGibbon, James Nesbitt, Enzo Cilenti, Daisy Donovan, , Christopher Fulford, Pearce Quigley, Jane Hogarth, Alun Armstrong, Nasser Memarzia, Kathryn Pogson, Harry Kirkham, Cornelius Macarthy, Kolade Agboke

Wat zou je doen als je als achtjarige zomaar een kwart miljoen Pond vindt? Eerst verberg je het geld natuurlijk in je kamer, daarna probeer je een mooie toren van die bundels te bouwen en als je de wikkels eenmaal hebt losgemaakt gooi je het geld in de lucht zodat de biljetten lekker door je kamer dwarrelen. Dan geef je ook nog je vriendjes een paar honderd Pond want daar zijn het tenslotte je vriendjes voor. Maar daarna? Het geld verdelen onder de armen of toch maar die waanzinnig coole GSM met ingebouwde camera kopen?

De broertjes Damian en Anthony Cunningham krijgen met dit probleem te maken als een tas met geld letterlijk uit de lucht komt vallen. Damian, die visioenen heeft van heiligen en regelmatig een praatje met hen maakt, denkt dat het een geschenk van God is. Hij besluit dat het geld aan goede werken moet worden besteed. De nuchtere Anthony ziet meer in investeren. Als de kinderen er uiteindelijk achter komen dat het geld gestolen is, worden de dilemma’s alleen maar groter. Want mag je gestolen geld eigenlijk wel aan de armen geven?

Regisseur Danny Boyle (‘Trainspotting’, ‘The Beach’) verfilmde dit intrigerende verhaal op fantasievolle en kleurrijke wijze. Boyles visuele trukendoos gaat weer eens volledig open en dat maakt van ‘Millions’ een feest voor het oog. Maar ook de acteerprestaties, en vooral die van de kinderen, zijn van een bijzonder hoog niveau, terwijl scenarist Frank Boyce zo handig is geweest om niet meteen met oplossingen te strooien voor de opgeworpen morele dilemma’s.

Het enige dat een klein beetje wringt bij deze film is dat Boyle net iets te veel wil. Hij wil niet alleen amuseren en prikkelen maar ook de toeschouwer behagen. Gevolg is dat de hoofdpersonages soms net iets te braaf zijn en dat de humor is ontdaan van alle scherpe randjes. Daarnaast is ‘Millions’ niet alleen een verhaal over morele keuzes maar ook een familiedrama, inclusief overleden moeder, een nieuwe vlam voor vader en het onvermijdelijke kerstgedoe. Hierdoor krijgt de film soms iets ongerichts, al vliegt hij nooit helemaal uit de bocht.

Ondanks die kleine minpuntjes heeft Danny Boyle, na zijn Amerikaanse uitstapjes, met ‘Millions’ weer eens een heerlijke, puur Britse film gemaakt. Humor, visuele hoogstandjes, ontroering en een paar lastige dilemma’s, zorgen voor anderhalf uur hoogstaand familievermaak. Absolute aanrader, en niet alleen voor mensen met een kwart miljoen pond op zak.

Bioscooprelease: 7 juli 2005