My Baby’s Daddy (2004)

Regie: Cheryl Dunye | 99 minuten | komedie | Acteurs: Eddie Griffin, Anthony Anderson, Michael Imperioli, Paula Jai Parker, Joanna Bacalso, Bai Ling, Marsha Thomason, Bobb’e J. Thompson, Dee Freeman, Randy Sklar, Jason Sklar, Naomi Gaskin, Dennis Akayama, Fred Lee, Wynne Pon, Mung-Ling Tsui, Method Man, Amy Sedaris, Mark Chalant Phifer, John Amos, Russell Peters, Young Dre, Tommy ‘Tiny’ Lister, Jeanettea Antonio, Jordan Madley, Jason Harrow, Scott Thompson, Quancetia Hamilton, Jude Coffey, Michie Mee, Bryan Ho, Jason Burke, Rudy Webb, Sal Scozzari, Isaiah Hooper, Daya Vaidya, Lara Vaidya, Barrington Bignall, Raphael Brown, Daniel Solomon, Kojenwa Moitt, Kira Clavell, Storm Ascher, Elle Downs, Riele West Downs, Neil Green, Panou, Riele West Downs, Genelle Williams

‘My Baby’s Daddy’ gaat over drie jeugdvrienden Lonnie (Eddie Griffin), G (Anthony Andersen) en Dominic (Michael Imperioli). We beginnen met een clip van de drie vrienden en G’s neef No Good (Method Man) als goed lijkende tekenfilmfiguurtjes. Dan switchen we naar de realiteit. De mannen wonen in bij Lonnie’s oom Virgil. Ze zijn niet echt serieus bezig met hun leven, wel met feesten. Maar daar komt verandering wanneer hun vriendinnen in verwachting raken. Lonnie, de meest volwassene van het stel krijgt een zoontje Carver met goedkope trien Rolonda. G en zijn vriendinnetje XiXi worden ouders van zoontje Bruce Leroy. Uit een kortstondige relatie van Dominic en collega Nia wordt dochtertje Jasmine geboren. Eerst ontlopen de heren hun verantwoordelijkheden liever (op Lonnie na dan), maar later moeten ze er toch aan geloven. Denk aan zwangerschapsgym, luiers, flessen, baby’s die kwijt raken. Uiteindelijk nemen de mannen hun leven in eigen hand en gaan ze goed zorgen voor hun kindjes. Echte babies’ daddies dus.

‘My Baby’s Daddy’ is meer een soort soap van mindere kwaliteit. De hoofdrolspelers zijn komieken Eddie Griffin en Anthony Andersen uit ‘Scary Movie 3′ (2004) en ‘Scary Movie 4′ (2006) en Michael Imperioli uit ‘The Sopranos’ (1999-2007). Griffin schreef mee aan het script en hoewel hij de meest sympathieke van het drietal speelt, heeft hij wel betere rollen gehad. Dat geldt ook voor Anthony Andersen. Het verhaal is hier niet echt bijzonder en er zitten slechte grappen in zoals de twee ‘wiggers’ genaamd Brotha Stylz en de namen van de familie van XiXi (Cha Ching, Bling Bling, Sing Sing enz.).

XiXi wordt overigens gespeeld door Bai Ling, de actrice is bekend van films als ‘Red Corner’ (1997) en ‘She Hate Me’ (2004). In laatstgenoemde speelde Paula Jai Parker ook, hier is ze de stripdansende ‘golddigger’ Rolonda. Haar broertje Tupac is een grappig rolletje van Bobb’e J. Thompson, het jongste zoontje uit de ‘Tracy Morgan Show’ (2003-2004). Rolonda behandelt Lonnie en Carver slecht. Gelukkig ontmoet Lonnie de knappe Brandy, actrice Marsha Thomason van de serie ‘Las Vegas’ (2003). Nia, collega van Dominic is een rol van Joanna Bacalso uit ‘Snow Dogs’ (2002). John Amos heeft jammer genoeg een kleine rol als norse oom Virgil.

Het is zonde van de aardige cast, want ‘My Baby’s Daddy’ is een bij elkaar geraapt zootje qua inhoud. Het stukje drama tussen Lonnie en Brandy is wel interessant. Maar de rol van rapper Method Man als neef No Good slaat dan weer nergens op. Ze hadden dan beter helemaal voor de komedie of helemaal voor de drama kunnen gaan. De plot klinkt als een hoop hilariteit met baby’s en onhandige vaders, maar dat valt reuze mee. ‘My Baby’s Daddy’ heeft enkele leuke stukjes, maar als geheel is het niets bijzonders.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 25 maart 2004