Nooit te oud (2013)

Regie: Pollo de Pimentel | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Aart Staartjes, Kitty Courbois, Bram van der Vlugt, Petra Laseur, Ad van Kempen, Hero Muller, Georgina Verbaan, Kasper van Kooten, Caro Lenssen, Gerda Havertong, Frits Lambrechts, Jaap Maarleveld, Truus Dekker, Martijn Nieuwerf, Gaston van Erven, Mirjam Hegger, Ingeborg Ansing, Connie Wilhelmus, Elisa van Riessen, Lieke Rosa Altink, Jochum ten Haaf, Tonko Bossen, Anne Prakke, Chris Comvalius, Urmie Plein, Jaap ten Holt, Cees Grimbergen

Het lijkt wel een nieuwe stroming: (ensemble)films rond oudere acteurs. In actiefilms als ‘Red’ (2010) en ‘Stand Up Guys’ (2013) laten oudgedienden zien dat ze nog heel wat in hun mars hebben; in bescheiden arthousehits ‘Wolke 9’ (2008) en ‘Tous ensemble’ (2011) werd seksualiteit bij ouderen onder de loep genomen en in ‘The Best Exotic Marigold Hotel’ werd een keur aan Britse acteurveteranen opgetrommeld, wat resulteerde in een fijn feelgoodavontuur in India. Nederlandse Telefilm ‘Nooit te oud’ heeft wel iets weg van alle hiervoor genoemde films: de acteurs zijn al jaren bekend van zowel films als televisie, ze laten zich niet zomaar onderdrukken door de jongere generatie en de film bewijst dat je voor liefde en seksualiteit nooit te oud bent.

De spil in het verhaal van ‘Nooit te oud’ is Marius Koolman (Aart Staartjes). We leren hem kennen op het moment dat hij door zijn zoon naar het verzorgingscentrum Voorstaete wordt gebracht. Na een intakegesprek wordt hij geschikt bevonden voor bewoning op de afdeling met mensen ‘waar het nog heel goed mee gaat’. Andere bewoners zijn bijvoorbeeld de bevallige Rita (Petra Laseur), de altijd hongerige Kees (Hero Muller), de continue ‘Ik wil dood’ roepende Ananza (Gerda Havertong), de aan Parkinson lijdende Jan (Bram van der Vlugt) en zijn vrouw Gerda (Kitty Courbois), die Marius nog kent van vroeger. Met gezonde tegenzin neemt Marius zijn intrek in Voorstaete. Hij ergert zich aan de betuttelende verzorgers en voelt zich opgesloten als hij niet zo maar meer naar buiten mag voor een frisse neus. Als hij dan ook nog meerdere keren tegengewerkt wordt door de kille zorgmanager Marleen (Georgina Verbaan), is de maat vol en roept hij zijn medebewoners op tot actie. Wonder boven wonder heeft hij maar weinig overredingskracht nodig om ze over te halen: de bewoners blijken allemaal ontevreden te zijn met de gang van zaken in Voorstaete, maar Marius geeft ze net dat duwtje in de rug dat ze nodig hebben.

Het is erg prettig om de acteurs samen op het scherm te zien en het moet voor de cast vast een feestje zijn geweest om deze rollen te spelen. Niet alleen de oude garde acteert prima, ook de jongere acteurs en actrices zijn overtuigend, waarbij collega’s Debbie (Caro Lenssen) en Marleen als uitersten worden geportretteerd. Ondanks het serieuze onderwerp (bezuinigingen in de zorg en wat dat concreet betekent) past de komische benadering goed bij het verhaal van ‘Nooit te oud’, want de boodschap dat ouderen gezien worden als kostenpost komt toch wel over. Daardoor is het des te spijtiger dat de makers deze luchtige toon niet de hele film hebben voortgezet. De omslag komt daardoor nogal koud op je dak. Het lijkt of de makers niet genoeg vertrouwen hadden in hun eigen verhaal en een dramatische wending onvermijdelijk achtten. Jammer. Laat dat je er echter niet van weerhouden om ‘Nooit te oud’ te gaan kijken, want alleen al het weerzien met alle bekende gezichten van vroeger, maakt deze charmante film het kijken waard. En er zijn genoeg momenten van oprechte humor en ontroering om tegenwicht te bieden aan het ietwat teleurstellende einde.

‘Nooit te oud’ wordt zaterdag 27 april 2013 om 20:20 uur uitgezonden op Nederland 2.