Off Track (2017)

Recensie Off Track CinemagazineRegie: Sander Burger | 93 minuten | drama | Acteurs: Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Reinout Scholten van Aschat, Ludwig Bindervoet, Lynn Van Royen, Vanessa Recalde

De appel valt meestal niet ver van de boom. Acteurs Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Reinout Scholten van Aschat zijn daar mooie voorbeelden van. Matthijs is de zoon van de veel te vroeg overleden regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen, die behalve de bekroonde serie ‘Oud geld’ onder meer ook de films ‘Cloaca’ (2003), ‘Leef!’ (2005) en ‘Ik omhels je met 1000 armen’ (2006) maakte, en zijn echtgenote Adriënne Wurpel, die eveneens regisseert. Zo’n drie weken voordat Matthijs, die als kind al door zijn vader regelmatig gecast werd in diens films, zeventien jaar werd, overleed zijn vader Willem op slechts 47-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Willem doorliep eind jaren zeventig, begin jaren tachtig de toneelschool in Maastricht, waar Gijs Scholten van Aschat een van zijn beste vrienden werd. Gijs groeide uit tot een van Neerlands meest gewaardeerde toneel-, televisie- en filmacteurs en heeft onder meer een Louis d’Or en een Gouden Kalf op zijn schouw staan. Hij kreeg drie kinderen, onder wie Reinout Scholten van Aschat die aardig op weg is om in de voetsporen van zijn vader te treden; ook hij heeft al een Gouden Kalf op zijn naam staan, voor zijn op Willem Holleeder gebaseerde rol in ‘De Heineken Ontvoering’ (2011). In de Telefilm ‘Off Track’ (2017) spelen Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Reinout Scholten van Aschat vrienden die zich tijdens hun reis door Ecuador in de nesten werken.

De idealistische Luuk (Matthijs van de Sande Bakhuyzen), studiebol Daniël (Reinout Scholten van Aschat) en levensgenieter Gregor (Ludwig Bindervoet) trekkend al backpackend door Zuid-Amerika. Ze genieten van de vrijheid, de prachtige natuur en het leven. Ze ontmoeten leuke mensen, onder wie de Vlaamse Sacha (Lynn Van Royen), op wie Luuk een oogje heeft. Terwijl ze verder trekken, spreken ze af elkaar later weer te treffen op een volksfestival. De drie jongens gaan naar de Ecuadoriaanse hoofdstad Quito, waar ze het nachtleven induiken en losgaan met feesten, drank en losbandigheid. De volgende ochtend worden ze verdwaasd wakker; wat is er gisteravond nou precies gebeurd? Ze blijken door een local naar een afgelegen bordeel te zijn gebracht, waar ze uit een twintigtal meisje hun favoriet mochten kiezen om het bed mee te delen. Graag meteen afrekenen alstublieft! Alleen Luuk is met een meisje meegegaan, maar heeft haar niet aangeraakt. De omstandigheden waarin ze zich bevond, hebben diepe indruk op hem gemaakt. Het was duidelijk dat de meisjes tegen hun zin in het bordeel werkten; ze waren nota bene vastgebonden. Waar Daniël en Gregor het voorval het liefst zo snel mogelijk willen vergeten, besluit Luuk ermee naar de politie te stappen. Vooral om indruk te maken op Sacha overigens, maar ook omdat hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid heeft en van mening is dat hij degene is die het meisje, Soledad (Vanessa Recalde), moet redden uit de klauwen van haar onderdrukkers. Bij de politie krijgt Luuk niet echt gehoor, dus besluit hij het heft in eigen handen te nemen. Al snel komt hij erachter dat de situatie complexer is dan hij denkt.

‘Off Track’ werd geregisseerd door Sander Burger (‘Hunting & Zn.’, 2010) en het scenario is van de hand van Bastiaan Tichler, die eerder tv-films als ‘Vast’ (2011) en ‘T.I.M.’ (2014) schreef. De film is opgenomen in Ecuador met een gedeelte Ecuadoriaanse crew. Hoewel de beweegredenen van de personages niet altijd duidelijk zijn, is wel helder waar Burger en Tichler met hun film naartoe willen. Nederlanders kloppen zichzelf graag op de borst als vrijgevig volkje, die van de daken schreeuwen hoe veel geld ze aan het goede doel geven, of welke goede daad ze voor een ander gedaan hebben. In ‘Off Track’ ziet Luuk zichzelf wel zitten in de rol van held, die de arme en onderdrukte Soledad uit haar benarde positie weet te bevrijden. Hij heeft daar liefst tweeduizend dollar voor over. Maar is zijn motief voor die actie wel zuiver? Doet hij het niet gewoon – bewust dan wel onbewust – allemaal voor zichzelf, om indruk te maken op Sacha? Hij is zo naïef dat hij totaal niet inziet dat hij hiermee niet alleen zichzelf, maar ook Soledad en haar familie én zijn twee beste vrienden in gevaar brengt. Want met wat voor types ga je in zee? Bovendien: is het wel de meest wenselijke situatie voor alle betrokkenen als Soledad terugkeert naar haar geboortedorp? De twist in het verhaal, en de diepere laag die we hier krijgen voorgeschoteld, is dat Luuks actie egoïstischer is dan hij denkt. En dan wij als kijker allemaal op het eerste gezicht denken. Zo weet ‘Off Track’ ook de kijker een spiegel voor te zetten: dat wat het juiste líjkt te zijn, is kennelijk niet altijd het meest gewenste.

Die dubbele laag is wat ‘Off Track’ de moeite waard maakt. Dat het acteerwerk van met name Van de Sande Bakhuyzen, en de cinematografie ook sterk is, is alleen maar bonus.

‘Off Track’ wordt woensdag 5 april 2017 om 20.30 uur uitgezonden op NPO 3.