Before I Wake (2016)

Recensie Before I Wake CinemagazineRegie: Mike Flanagan | 97 minuten | drama, fantasie, horror, thriller | Acteurs: Kate Bosworth, Thomas Jane, Annabeth Gish, Jacob Tremblay, Scottie Thompson, Dash Mihok, Jay Karnes, Lance E. Nichols, Kyla Deaver, Avis-Marie Barnes, Jason Alan Smith, Ginger McNamara, Courtney Bell, Hunter Wenzel

Nederlands eigen Marco Borsato zong het al, “de meeste dromen zijn bedrog”. Maar er zijn er altijd een paar die realiteit worden. In ‘Before I Wake’ zijn dat vooral de hersenspinsels van een Cody (Jacob Tremblay), wiens realiteit geworden dromen aanvankelijk goed in de smaak vallen bij pleegouders Mark (Thomas Jane) en Jessie (Kate Bosworth). Wanneer de dromen echter veranderen in pure nachtmerries vormt dat de start voor een veelbelovende horrorfilm, die maar weinig van zijn belofte waarmaakt.

Wanneer films het thema “dromen” behandelen gaan de makers er vaak volledig voor. De meest uitbundige sets worden uit de kast getrokken en geen concept is te gek. Regisseur Mike Flanagan moet het daar niet helemaal mee eens geweest zijn, want de visualisatie van de dromen in ‘Before I Wake’ stelt vrij weinig voor. Het wordt uiterst simpel gehouden. Dat is jammer aangezien nachtmerries zich uiterst goed lenen voor een potentiële horrorklassieker. In plaats daarvan wordt er besloten meer op de personages te focussen, niet de meest voor de hand liggende beslissing in deze horrorfilm, maar het pakt ook niet helemaal verkeerd uit.

De cast doet het namelijk erg goed. Dat is ook niet zo gek met dit (kleine) groepje mensen. Horror krijgt als genre steeds meer prestige, wat er voor zorgt dat de kijker zit opgescheept met de ervaren Bosworth en Jane. Tel daar de voor een Oscar genomineerde Tremblay bij op en er staat een cast die vrijwel onmogelijk een slechte prestatie af kan leveren. Om dit te versterken geeft Flanagan de kijker behalve een horror ook een familiedrama, waarin de acteurs hun talenten in dit geval beter kwijt kunnen. Het probleem echter is dat de film hierdoor een aantal zeer oninteressante subplots meekrijgt, waardoor het geheel minder samenhangend wordt. Dat werkt misschien voor het familiedrama maar een horror werkt het beste wanneer het simpel en “to-the-point” is.

‘Before I Wake’ is uiteindelijk een horrorfilm die niet echt weet te overtuigen door middel van visuele kracht. Ook is het een drama dat door de verschillende verhaallijnen de emotionele punch verliest. De combinatie kan zeker werken maar niet in deze vorm. Een film die wordt gered door sterke performances van de sterke cast maar te weinig memorabele scenes, momenten of horrorelementen heeft om echt te overtuigen. Nogmaals, “de meeste dromen zijn bedrog”.

Redactie Cinemagazine

DVD- en blu-ray-release: 27 maart 2017