The Neighbor (2016)

Recensie The Neighbor CinemagazineRegie: Marcus Dunstan | 84 minuten | misdaad, horror, thriller | Acteurs: Josh Stewart, Bill Engvall, Alex Essoe, Ronnie Gene Blevins, Luke Edwards, Melissa Bolona, Skipp Sudduth, Mason Guccione, David Kallaway, Jaqueline Fleming, Heather Williams, Chaka Desilva, Ben Matheny, Artrial Clark, Jered Meeks, Brett Forbes, Phillip Rush

De buren heb je helaas niet altijd voor het uitkiezen, een gegeven dat in de dagelijkse praktijk nogal eens garant staat voor de nodige wrevel. Soms groeien burentwisten zelfs uit tot hoogoplopende ruzies of blijken de mensen in het huis naast je gewoon doodeng te zijn. ‘The Neighbor’ is een film die inhaakt op dit laatste thema en het nog van een extra duister randje voorziet. In deze prent maken we kennis met John en Rosie, een koppel met een misdaadverleden dat, om te ontsnappen aan een roerige levenshistorie, neerstrijkt in het Amerikaanse plaatsje Cutter (Mississippi). Hun buurman Troy is een weinig prettig heerschap. Op een dag ziet Rosie dat Troy in zijn tuin een gewonde man achtervolgt en het slachtoffer bruut tegen de grond slaat. Juist op dat moment draait de unheimische buurman zich om en kijkt hij Rosie recht in de ogen. Later die avond komt John thuis en ontdekt hij dat Rosie weg is. Omdat het geld en andere kostbaarheden in huis nog onaangeraakt zijn, vermoedt hij dat er iets goed mis is. John gaat op onderzoek bij de buren en ontdekt daar een macabere kelder die een gruwelijk geheim herbergt…

Het valt, gezien de populariteit van het genre en de nimmer aflatende stroom aan nieuwe releases, niet mee om een horrorfilm te maken die qua kwaliteit en originaliteit tot grote hoogten stijgt. Veel films zijn toch een herhaling van zetten binnen een behoorlijk uitgemolken segment. Dat geldt deels ook voor ‘The Neighbor’. Het stramien van de cryptische zonderling, die in de beslotenheid van zijn huis allerlei morbide zaken uitvoert, is al vaker en beter (denk aan ‘The Burbs’ of ‘The People under the Stairs’) uitgevoerd. Het verhaal dat de basis vormt voor ‘The Neighbor’ is bovendien mager, vrij zouteloos en voorspelbaar, terwijl ook de hoofdpersonages John en Rosie overwegend leeg en oninteressant zijn.

Toch is ‘The Neighbor’ geen volledig niemendalletje. Op narratief en karaktertechnisch vlak houdt het allemaal niet over, maar de film werpt wel een interessante blik op de rauwe overlevingsmechanismen die in het DNA van vrijwel elk mens (of ander dier) verankerd zitten. Geconfronteerd met levensbedreigende gruwelen, neemt het bestiale in ons de overhand en zijn we vaak tot dingen in staat die we zelfs in onze stoutste dromen niet hadden kunnen bevroeden. Dat gegeven levert in ‘The Neighbor’ enkele interessante scènes op. Hoewel de spanning aanvankelijk gedoseerd en kundig wordt opgebouwd, maakt regisseur Marcus Dunstan tegen het eind enkele reuzensprongen die het pad naar de uiteindelijke ontknoping veel te snel effenen. Die contradictie met het slepende begin, waarin veel tijd wordt uitgetrokken voor het schetsen van het verhaalkader, zorgt voor een ongemakkelijke disbalans.

Het eindverdict luidt dan ook dat ‘The Neighbor’ een middelmatige horrorfilm is die geen spectaculaire verrijking voor het genre vormt. De film is geen complete teleurstelling en slaagt er bij gelegenheid best in om te entertainen, maar het is welbeschouwd te weinig om indruk te maken op de doorgewinterde horror- en thrilleradepten onder ons.

Frank Heinen

‘The Neighbor’ verschijnt donderdag 23 februari 2017 op DVD.