Organize Isler – Magic Carpet Ride (2005)

Regie: Yilmaz Erdogan | 106 minuten | komedie | Acteurs: Yilmaz Erdogan, Demet Akbag, Altan Ekekli, Tolga Cevik, Özgü Namal, Basak Köklüaya, Ebru Akal, Erdal Tosun, Neslihan Yeldan, Cem Yilmaz

‘Magic Carpet Ride’ (‘Organize Isler’) is een geslaagde komedie en een leuke film. De makers leverden eerder ‘Vizontele’, ‘Vizontele Tuuba’ en ‘G.O.R.A.’ af.

Eigenlijk is het een ouderwetse schelmenroman in een splinternieuw, Turks jasje. De hoofdpersoon Asim (Erdogan) licht op, bedriegt, maar komt met zijn flair overal mee weg. Tenminste: dat denkt hij. Samet (Cevik), een mislukte komiek, ziet de hele oplichterswereld met kinderogen aan en raakt niet echt overtuigd. Op een gegeven moment wordt hij zelfs verliefd op een meisje, dat hij eigenlijk zou moeten bedriegen.

Dat is een van de vele onderwerpen van deze film. Maar ‘Magic Carpet Ride’ (‘Organize Isler’) is vooral een heel grappige film. Het verhaal is maar een middel met als doel leuke scènes te creëren en dat lukt heel goed. Het begin komt vrij hard aan, maar dan weet je nog niet hoe je het moet interpreteren. Dat wordt in de loop van de film duidelijk. Het shot van een golfbal die keihard op je afvliegt, is een juweeltje.

Istanbul wordt prachtig in beeld gebracht. Daar zijn speciale camera’s voor overgevlogen en het heeft effect. Je zou bijna vermoeden, dat het toeristenbureau van Istanbul flink aan deze film heeft bijgedragen. De buitenscènes zijn heel mooi vormgegeven, dynamisch gefilmd en geven de film vaart en meerwaarde. Je hebt echt zin om naar Istanbul te gaan. Wat een prachtige stad.

Probleem: ‘Magic Carpet Ride’ (‘Organize Isler’) gaat overal over. We krijgen niet alleen het verhaal van “kleine” oplichters te zien, we krijgen ook nog eens een love-story, een wijze les (de parabel van de doodskist), een misdaadverhaal, een soort shoot-out en een happy end. Daar is niks mis mee, maar wellicht kunnen mensen die zulke leuke scènes kunnen maken, zich beter concentreren op één genre. Vraagje ook: waarom speelt Erdogan bijna altijd met volle mond? Als hij al geen nootjes inneemt, zit hij wel een appel te consumeren.

Er wordt goed geacteerd. Speciale vermelding: Cem Yilmaz als Müslüm Duralmaz. Hij is werkelijk dreigend en zeer overtuigend als echte crimineel.

Al met al: ‘Magic Carpet Ride’ (‘Organize Isler’) is wel goed, niet verbluffend, maar voor de ware filmliefhebber zeker de moeite waard om te gaan zien.

Hugo Visser