Otje (1998)

Recensie Otje CinemagazineRegie: Simone van Dusseldorp, Joram Lürsen | 260 minuten | familie | Acteurs: Anne Rats, Nico de Vries, Bea Meulman, Carol van Herwijnen, Joost Prinsen, Olga Zuiderhoek, Peter Bolhuis, Walter Crommelin, Nelly Frijda, René van ’t Hof, Marjan Luif, Hanneke Riemer, Kasper van Kooten, Helmert Woudenberg

Één van Annie M.G. Schmidt’s meest fantasierijke verhalen is wel ‘Otje’. Dit prachtige verhaal over een meisje dat met dieren kan praten en een vader die kok is maar geen ‘papieren’ heeft zit boordevol humor, gekke personages en steekt enorm goed in elkaar. Personages waarvan je verwacht dat ze niet van belang zijn, blijken later een cruciale rol te spelen en hetzelfde geldt voor gebeurtenissen in het leven van het vindingrijke meisje. ‘Otje’ werd dan ook zeer terecht bekroond met de Gouden Griffel in 1981.

In 1998 werd de dertiendelige tv-serie gebaseerd op het boek voor het eerst uitgezonden. Het is overduidelijk dat de serie met veel liefde en met veel respect voor het originele verhaal van Annie M.G. Schmidt is gemaakt. De avonturen uit het boek worden trouw gevolgd. Het scheelt natuurlijk dat Studio Bos Bros. die de serie samen met de Avro produceerde, de mogelijkheid kreeg om er een serie van te maken, in plaats van een film. Er gebeurt gewoonweg te veel om dit in een film van anderhalf uur te stoppen. Daarmee zou je het magnifieke kinderboek geen recht doen.

Anne Rats is prima gecast als de heldin van het verhaal. Compleet met onwillige kruin en guitige blik stapt ze door de serie alsof ze nooit anders gedaan heeft dan acteren. Haar samenspel met Nico de Vries, die de rol van vader Tos speelt, is perfect. Het is bijna onvoorstelbaar dat het geen vader en dochter zijn die je op het scherm ziet. Een aantal grote namen hebben hun talent aangewend voor de serie, zo zien we Joost Prinsen in de rol van meneer Pijpetoon en Carol van Herwijnen als burgemeester. De stemmen van de dieren worden ook ingesproken door een aantal bekende Nederlandse acteurs, zoals Nelly Frijda en Kasper van Kooten. De dieren zijn, net als in de tv-serie ‘Ibbeltje’ en de film ‘Pluk van de Petteflet’ poppen, maar dit stoort geen moment. Sterker nog, het draagt bij aan het succes van de serie. Het is te danken aan het vakmanschap van poppenkunstenaar Max Verstappen dat dit zo goed uitpakt. De dieren hebben een grote en belangrijke rol in de film, ze helpen Otje vaak en zorgen vaak voor een oplossing. Door haar dierenliefde komt Otje echter ook wel eens in de problemen en het is een leuke wisselwerking die hierdoor ontstaat.

Het verhaal wordt regelmatig onderbroken door een liedje, door de cast gezongen. Het zijn over het algemeen grappige en vindingrijke teksten. De liedjes zijn niet door Annie M.G. Schmidt geschreven, maar wel in haar stijl. Tamara Bos (bekend van ‘Het paard van Sinterklaas’), die ook verantwoordelijk is voor het script van ‘Otje’ heeft hiermee uitstekend werk afgeleverd, want al snel zul je de aanstekelijke nummers meezingen. De kindertekeningen, waarmee elke aflevering start en eindigt en die hier en daar terugkomen zijn ook een leuke toevoeging. De serie is weliswaar bedoeld voor kinderen, maar zo meeslepend dat zelfs volwassenen niet kunnen wachten tot het verhaal verder gaat. ‘Otje’ is zonder meer één van de topstukken van de Nederlandse jeugdseries. Verplichte kost!

Waardering: 5

DVD-release: 1 mei 2018 (Annie MG Schmidt 8 DVD collectie)