Let’s Go to Prison (2006)

Regie: Bob Odenkirk | 90 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Dax Shepard, Will Arnett, Chi McBride, David Koechner, Dylan Baker, Michael Shannon, Miguel Nino, Jay Whittaker, Amy Hill, David Darlow, Joseph Marcus, Nick Phalen, A.J. Balance, Jerry Minor, Mary Seibel, Susan Messing, Jim Zulevic, Bill McGough, Bob Odenkirk, Bert Matias, Salome St. Clair, Jordan Teplitz, Richard Bull, Mark Morettini, Llou Johnson, Nathan Davis, Hans Holsen, Dana Leone Hildreth, Brad Berenson, Maureen Steindler, Larry Neumann Jr., Anthony Irons, Bradley Grant Smith, Ramses Jimenez, Eddie Martinez, Brian Jenkins, Jimmy Kissane, Matt Furlin, Ellis Foster, Scott Philyaw, Laurent Crawford, Manny Sosa, Robert Gerdisch, Rich Wilkie, Drew Hastings, Sue Gillan, Ripper Brown, Joe Nunez, Peter Burns, Claudia Michelle Wallace

Als je van gevangenishumor houdt, dan laat ‘Let’s go to prison’ je niet in de steek. Dat doet de titel al vermoeden. Laten we naar de gevangenis gaan, denkt John Lyshitski (Dax Shepard), die wraak wil nemen op de rechter die hem vaak daarheen heeft gestuurd. De rechter is inmiddels overleden dus moet zijn egoïstische zoon maar volstaan. In de bak gebeurt genoeg, alle clichés komen aan bod: bendes, weddenschappen, isoleercellen, handel en ook ‘gevangenisromantiek’. Ja, John zorgt er wel voor dat junior een echte gevangenisbehandeling krijgt…

Dax Shepard, één van de ‘‘Punk’d’ kornuiten van Ashton Kutcher, speelt de hoofdrol als John Lyshitski (op zich al een lachwekkende naam) in deze bajeskomedie. Je kunt Shepard ook zien in ‘Without a Paddle’ (2004) en ‘Employee of the Month’ (2006). Deze grapjas brengt het er goed af als de doorgewinterde crimineel en sarcastische verteller van het verhaal. Origineel is de plot niet, maar door het entertainmentgehalte van Shepard volg je het verhaal graag. In de verborgen camerashow ‘Punk’d’ kon je al zien dat Shepard goed is in acteren en improviseren. In deze film zie je dat hij duidelijk meer kan dan mensen te grazen nemen.

Acteur Will Arnett van ‘RV’ (2006) en ‘‘Monster-in-Law’ (2005) is hier Nelly of eigenlijk Nelson Biederman IV. De meeste gevangenisgrappen zijn ten koste van hem. Je moet hem zien wanneer hij zijn stoere gezicht probeert op te zetten. Gelukkig blijft Nelly niet de hele film een bangerd. Er is bijvoorbeeld een zelfde moment als in ‘Bridget Jones: The Edge of Reason’ (2004) waarbij alle bajesklanten Nelly’s voorbeeld volgen. Maar het wordt wel riskant wanneer grote Barry, gespeeld door ‘Boston Public’ (2000-2004) acteur Chi McBride, interesse begint te tonen in Nelly. Dit wordt heel grappig gedaan, het is wel even wat anders dan McBride’s serieuze rol als rector in de tv-serie. Het einde is ook leuk verzonnen.

Je hebt dus de droge humor van Lyshitski en het leedvermaak om Nelly, gooi daarbij nog wat overlevingslol en wat grollen met bendeleiders en de komedie is compleet. Regisseur en acteur Bob Odenkirk was schrijver voor ‘Saturday Night Live’ en stand-up comedian. Hier speelt hij zelfs een rol als Duane, de assistent van Nelly. Het verhaal is wel voorspelbaar en ongeloofwaardig (maar wie zoekt er eigenlijk naar geloofwaardigheid in een bajeskomedie?). Je ligt hier ook niet rollend over de vloer van het lachen, maar ‘Let’s Go to Prison’ heeft vele leuke momenten, grappige one-liners en is dus prettig kijkbaar.

Sarita Koendjbiharie