Over Her Dead Body (2008)

Regie: Jeff Lowell | 95 minuten | komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Eva Longoria Parker, Paul Rudd, Lake Bell, Jason Biggs, Lindsay Sloane, Stephen Root, William Morgan Sheppard, Wendi McLendon-Covey, Ali Hillis, Deborah Theaker, Natalia Jaroszyk, Andy Kreiss, Ben Livingston, Jack Conley, Kali Rocha

Paul Rudd is een van de meest middle of the road acteurs in Hollywood van dit moment. Hij speelt altijd dezelfde rol, namelijk die van licht cynische charmeur met een klein hartje. Vrouwen lijken wel voor hem te vallen, want hij is wel altijd aardig, misschien wel iets té aardig. Iets té gewoon misschien ook wel. De ideale acteur voor je standaard romantische komedie en dat is dan ook precies waar hij altijd voor gevraagd wordt.

Het feit is alleen wel, dat Rudd nog niet echt doorgebroken is en het is de vraag of dat ooit zal gebeuren. Want daarvoor moeten bijrollen in films als ‘The 40 Year Old Virgin’ (2005) en ‘Knocked Up’ (2007), hoofdrollen worden. Met hoofdrollen titels als ‘I Could Never Be Your Woman’ (2007) en ‘Over Her Dead Body’ op je naam word je geen echte ster, maar misschien wil hij dat ook wel helemaal niet.

De premisse van de film is aardig, maar riekt naar herhaling: man raakt aanstaande vrouw kwijt, wil zijn verdriet verwerken en wordt verliefd op degene die hem daarbij helpt, we’ve seen it all before. De uitwerking laat ook een beetje te wensen over. Niet dat het niet klopt allemaal hoor, de film valt niet echt op slordigheden te betrappen, maar dat komt vooral doordat er ook geen enkel risico is genomen. Tegenwerking is eigenlijk heel bescheiden en met hier en daar een aardige gniffelgrap loodsen de hoofdfiguren zich, zonder uitschieters langs een vrijwel bochtloze weg naar het einde, dat ook niet verrast. De grootste en breedst uitgemeten grap is een scheet van drie minuten, dan weet je al genoeg. Hoewel: die scène met de hond die aan overgewicht lijdt is wel echt hilarisch, helaas de enige in zijn soort in deze film.

De leukste rol is voor de naïeve zus van Haley, gespeeld door Lindsay Sloane (wat een mond!). Gelukkig is en blijft Paul Rudd ondanks zijn beperkte palet ook redelijk overeind staan en krijgt hij goed tegenspel van de mooie Lake Bell, de prettigste verschijning in deze film. Bell die ook al een aardige bijrol speelde in weer zo’n middle of the road film ‘What Happens in Vegas’ (2008). Met haar looks zou ze in een echt grote rol wel eens een superster kunnen worden.

Met een iets fantasievoller script, waarin aparte figuren een grotere rol krijgen en er meer echt komische scènes en grappen zitten, zou de film wat spannender en komischer zijn geweest en zou een bioscooprelease écht verdiend geweest zijn. Zoals de film uiteindelijk is doet het niet onder voor al die andere romantische komedies, maar steekt het er ook op geen enkele manier boven uit. Het misstaat dan ook niet in de schappen van de videotheek.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 22 mei 2008