Ovosodo (1997)

Regie: Paolo Virzì | 99 minuten | drama, komedie | Acteurs: Edoardo Gabbriellini, Malcom Lunghi, Matteo Campus, Nicoletta Braschi, Claudia Pandolfi, Toto Barbato, Marco Cocci, Regina Orioli

In deze Italiaanse komedie zien wij hoe Piero van kind opgroeit tot volwassen man. Piero woont samen met zijn vader en mindervalide broertje Ivano in een arme wijk van de stad. Zijn vader is een nietsnut, die regelmatig in de gevangenis zit. Piero blijkt op school een goede leerling, die door een maffe lerares Giovanna wordt aangemoedigd om serieus verder te gaan leren. Er ontstaat een hechte vriendschappelijke band. Zij zorgt uiteindelijk dat hij op een elitair gymnasium terechtkomt. Hij voelt zich daar van begin af aan een buitenbeentje omdat hij niet van rijke afkomst is. Wanneer blijkt dat hij veel weet, vragen zijn medeleerlingen of hij hen wil helpen met huiswerk en tentamens. Hij sluit ook vriendschap met Tommaso, een rebelse jongen, die zich afzet tegen zijn rijke familie. Tommaso laat Piero kennis maken met zijn wereld vol met uitgaan, joints en vooral lol maken. Piero raakt hierdoor van het “rechte” studiepad. Hij verwaarloost zijn studie en wordt verliefd op Lisa, de labiele zus van Tommaso.

‘Ovosodo’ behandelt de puberjaren en alles wat daarmee samengaat. De hoofdpersoon belandt van het ene uiterste in het andere, waarbij de filmmaker wil aantonen dat de misstappen die men maakt niets te maken hebben met afkomst. We maken allemaal keuzes op onze weg naar volwassenheid, waarbij fouten geoorloofd zijn. Aangezien hij het thema luchtig wil brengen, heeft hij gekozen voor een komedie met licht dramatisch tintje. Dit zorgt er wel voor dat er niet al te diep op de karakterontwikkeling kan worden ingegaan. Als komedie komt de film ook niet goed uit de verf. De grappen zijn zo voorspelbaar dat de lol er al gauw af is. Hierdoor raakt de film tussen wal en schip.

De cast, die op Nicoletta Braschi na bestaat uit onbekende acteurs met nagenoeg geen acteerervaring, weet niet te overtuigen. Nicoletta Braschi, in de rol van Giovanna, kan in haar eentje de film niet redden. Haar rol is daarvoor ook te klein. In Italië waar zij een grote bekendheid is, zal zij waarschijnlijk als publiekstrekker hebben gefungeerd op de affiche.

Aangezien de film op meerdere punten een onvoldoende scoort, kan je deze film maar beter links laten liggen.

Lodi Meijer