Pauze (2005)

Regie: Jennifer Petterson | 12 minuten | documentaire

‘Pauze’ is een korte film wiens titel mysterieuzer klinkt dan de inhoud is. Je kunt je er van allerlei ingewikkelde dingen bij voorstellen, maar het is eigenlijk zo simpel als het maar kan zijn: ‘Pauze’ gaat over de dagelijkse onderbreking in het werk, het bekende lunch-half-uurtje. De makers gunnen de kijker een “intiem” kijkje in de kantines van de verschillende werkgevers, waardoor je kennismaakt, zij het voor een zeer korte periode, met de beslommeringen van verschillende werknemers in alle lagen van de beroepsklassen.

Zo zien we een stel schoonmaaksters in een tijdschrift bladeren, horen we twee jonge meisjes praten over een knappe jongen, die elke vrijdag langskomt, en volgen we het gesprek tussen wat meer carrièregerichte heren over targets die ingesteld gaan worden. Het zijn allemaal fragmenten van gesprekken, je valt er als kijker middenin, en voor je beseft waar het over gaat, gaat de film al weer over naar een andere lunchpauze, met andere werknemers en gesprekken.

De vorm waarin de film gegoten is, is prima, door de korte stukjes hou je prima je aandacht er bij en wekt de film ook interesse op. Aan de ene kant is het jammer dat je niet meer komt te weten over de personen die je in de film ziet, aan de andere kant kun je je voorstellen dat dit ook niet de bedoeling is geweest van de makers. ‘Pauze’ geeft niet meer dan een beeld van hoe verschillende mensen hun pauze houden, alleen, in een groepje, pratend over werk, vrije tijd of over andere collega’s.

De film werd opgenomen bij een groot aantal Nederlandse bedrijven, te weten De Nederlandse Bank, Dirk van den Broek, McDonalds, Hilton Amsterdam, Pathé Cinemas, Connexxion, Amfert, Sierex, Agatha Kerk, Nova College, Koninklijke BAM Groep NV en Casa Rosso. ‘Pauze’ wordt ondersteund door het Nederlands Fonds voor de Film in het kader van ‘EPTAS’ (Every Picture Tells a Story).

Bioscooprelease: 14 september 2006 (als voorfilm bij ‘China Blue’).