Quartet (2012)

Regie: Dustin Hoffman | 98 minuten | komedie, drama | Acteurs: Maggie Smith, Tom Courtenay, Billy Connolly, Pauline Collins, Michael Gambon, Sheridan Smith, Andrew Sachs, Gwyneth Jones, Trevor Peacock, David Ryall, Michael Byrne, Ronnie Fox, Patricia Loveland, Eline Powell, Luke Newberry

Het Beechman House – een verzorgingstehuis voor gepensioneerde muzikanten – is een prachtig landhuis met een misschien nog wel mooiere tuin. Alles in en rondom het tehuis voelt, proeft, ruikt en ademt de Britse hogere klasse. De heren zien eruit als klassieke dandy’s en spelen croquet en de dames zijn verhuld in sieraden en chique mantelpakjes. Dit is het extreem Britse decor voor ‘Quartet’, het regiedebuut van niemand minder dan Dustin Hoffman.

De jaarlijkse viering van de geboortedag van Vivaldi in Beechman House moet dit jaar opgefleurd worden met de hereniging van een succesvol kwartet. De hereniging van het kwartet kent door het moeilijk verteren van ouderdomsverschijnselen en conflicten binnen de groep een aantal obstakels. Dit klinkt als een voorspelbaar plot, gelukkig is ‘Quartet’ niet uitsluitend afhankelijk van het plot.
De prestaties van de veteranen uit het acteursgilde zijn namelijk buitengewoon. Wilf Bond (Billy Connolly) zorgt er met zijn frivole spel voor dat de vrees jegens het ouder worden verdwijnt als sneeuw voor de zon. Uit het samenspel tussen de leden van het kwartet blijkt de ervaring van de acteurs, met speels gemak geven ze namelijk inzicht in het leven van een gepensioneerde. Maar vooral Michael Gambon weet in een kleine rol als zelfvoldane Cédric Livingston de film iets extra’s te geven, de goed gemutste Cédric zorgt in elke scène weer voor hilariteit.

Het proces van oud worden zoals dat in ‘Quartet’ wordt gepresenteerd ligt niet ver van het ideaalbeeld dat heerst over veroudering. Het geeft daarom een goed gevoel om deze mensen in deze omgeving in de laatste jaren van hun leven te zien. Dat de plot wat dun is, en alles misschien iets over de top is, maakt door de getoonde levensvreugde van de oudjes niet uit. Het is toch knap te noemen hoe Dustin Hoffman in zijn debuutfilm als regisseur zorgt voor een beetje hoop voor de toekomst en een nieuwe dimensie in het begrip vergrijzing.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 9 mei 2013
DVD- en bluray-release: 24 september 2013