Razend (2011)

Regie: Dave Schram | 93 minuten | drama, familie, romantiek | Acteurs: Abbey Hoes, Ko Zandvliet, Ariane Schluter, Sander de Heer, Olga Zuiderhoek, Thijs Römer, Hugo Maerten, Mingus Dagelet, Tim Holwirda, Nick Golterman, Hassan Slaby, Lenart Timmerman, Bowy Goudkamp, Juliet Daalder, Roos Dickmann, Josephine Houtman, Carlijn Kiewiet, Tahira Kik

Na drugsverslaving (‘Afblijven’), verhuizingen naar het buitenland en alcoholisme (‘Timboektoe’), anorexia en rouwverwerking (‘Radeloos’) en loverboys (‘Lover of Loser’) kaart ‘Razend’, naar het boek van verkoopkanon Carry Slee, kindermishandeling en ongewenste intimiteiten aan. Wederom zware kost, maar dankzij de prettige regie van (bijna) vaste Carry Slee-regisseur Dave Schram verzandt ‘Razend’ niet in melodrama en wordt het belerende toontje vermeden.

‘Razend’ draait om twee jongeren, klasgenootjes, wiens verhaallijnen voortdurend stuivertje wisselen om de aandacht van de kijker, maar uiteraard ook van invloed op elkaar zijn. Roosmarijn (Abbey Hoes) is vijftien en vindt zichzelf heel gewoon. Toch heeft Sven (Ko Zandvliet), de andere hoofdpersoon, al een tijd een oogje op haar. Roosmarijn heeft – dankzij een incident waarmee de film opent – (onterecht) de naam een fantast te zijn, iets dat haar later nog zal opbreken. Sven heeft ondertussen nog andere problemen aan zijn hoofd dan alleen de vlinders in zijn buik: hij wordt al tijden mishandeld door zijn vader (Sander de Heer). Al zijn positieve aandacht gaat naar Svens broer Lennart (Lennart Timmerman), een zwemkampioen. Sven was vroeger zelf ook gek op zwemmen, maar sinds hij onder de blauwe plekken zit vertoont hij zich niet meer in een zwembroek. Svens moeder (Ariane Schluter) probeert halfslachtig de boel te sussen, maar zij lijkt ook machteloos tegen het geweld van haar echtgenoot.

Inzet van de laatste ruzies is Svens camera. Svens vader bedingt dat hij over het apparaat mag beschikken wanneer hij wil en neemt zonder overleg de camera mee om Lennarts wedstrijden of trainingen te filmen. Sven heeft echter zijn vriend Bart (Mingus Dagelet) beloofd dat hij hem en zijn vrienden zal filmen tijdens het free runnen, maar daar heeft Svens vader geen boodschap aan. Na een flinke aframmeling heeft Sven geen moed meer naar zijn vrienden te gaan, die er daarom vanuit gaan dat hij hen heeft laten zitten.

Inmiddels is het leven van Roosmarijn ook een stuk ingewikkelder geworden: hoewel ze erg enthousiast is over het feit dat Sven haar de hoofdrol heeft gegeven in zijn film, omdat ze zo meer tijd met hem kan doorbrengen, zijn de lessen wiskunde bij de populaire leraar Bob (Thijs Römer) lang niet meer zo leuk als eerst. Roosmarijn wordt namelijk door Bob aangeraakt op plekken waar ze niet aangeraakt wil worden. Haar vriendin Halima (Juliet Daalder) beweert eerst dat ze zich het verbeeldt, maar wanneer blijkt dat Roosmarijn verstijft van angst zodra Bob in de buurt is, moet ze toegeven dat er wel een kern van waarheid in moet schuilen.

Dat zowel de situatie van Sven als Roosmarijn escaleert, staat als een paal boven water. Dat de oplossing zich aan het einde van de film aandient, is ook een vast gegeven. Met die voorspelbaarheid is, gelet op de doelgroep, niets mis. Het is alleen zo jammer dat de manier waarop Svens leven ten goede verandert niet erg overtuigend is. Het is gewoonweg moeilijk te geloven dat alles na die ene confrontatie weer koek en ei is. Daarmee doet de film de kijkers – ook de jonge – toch echt te kort.

Desondanks is ‘Razend’ weer een prima film in de reeks Carry Slee-verfilmingen. Erg sterk is de keuze van de regisseur om Svens tekeningen soms het woord te laten doen. En de free running scènes voegen de welkome vrolijkheid toe. Van de jonge acteurs valt vooral Abbey Hoes te prijzen, die van Roosmarijn een levensechte tiener weet te maken, om wie je onmiddellijk gaat geven (net als bij al haar rollen trouwens). Bij de oudere, meer ervaren acteurs valt vooral Thijs Römer op, die als de gladde Bob een rilling over je rug laat lopen. En je doet hopen dat jouw kinderen nooit zo’n leraar zullen krijgen. Datzelfde geldt voor Sander de Heer, die misschien wel de moeilijkste rol heeft als onsympathieke, gewelddadige vader. Tenslotte speelt ook Olga Zuiderhoek een fijne rol als oma. ‘Razend’ behandelt moeilijke, maar belangrijke onderwerpen op een aansprekende, vlotte manier en biedt precies genoeg drama, humor en romantiek voor een goed bestede filmmiddag.

Bioscooprelease: 12 oktober 2011
DVD- en blu-ray-release: 21 februari 2012