Red Road (2006)

Regie: Andrea Arnold | 113 minuten | drama | Acteurs: Kate Dickie, Tony Curran, Martin Compston, Nathalie Press, Andrew Armour, Paul Higgins

De Brits-Deense coproductie ‘Red Road’ is het eerste deel van wat een trilogie moet gaan worden onder de naam Advance Party. Alle drie delen bevatten dezelfde personages maar zullen door verschillende filmmakers worden geregisseerd. Dat dit wonderlijk concept uit de koker komt van wandelende ideeënbus Lars von Trier zal niemand verbazen. Wie daarbij bedenkt dat regisseuse Andrea Arnold ooit een Academy Award won (in de categorie Live Action Short), zal zich ook niet verbazen over de hoge kwaliteit van dit thrillerachtige drama.

Die kwaliteit zit overigens niet in het eenvoudige verhaal. Een veiligheidsbeambte die vanachter een muur van videoschermen de smerige straten van Glasgow in de gaten houdt, ziet daar op een dag een man die zij liever nooit meer zou willen zien. Gedreven door angst en nieuwsgierigheid volgt zij deze man, eerst op het scherm en daarna in real life. Een confrontatie kan dan natuurlijk niet uitblijven.

Dit weinig originele verhaal heeft in ‘Red Road’ een superieure uitwerking gekregen. Door een perfecte dosering van informatie word je als kijker steeds nieuwsgieriger naar wie die geheimzinnige man nu precies is en waar hij de beveiligingsbeambte Jackie van kent. Maar ook het karakter van deze Jackie is lange tijd in nevelen gehuld. Wat drijft iemand om als een beschermengel over de Schotse hoofdstad te waken? Waarom laat deze vrouw zich om de week op een weinig romantische manier beminnen door een weinig romantische minnaar? En welke rol speelt de verbitterde oude Alfred in haar leven?

Een element dat zo mogelijk nog meer bijdraagt aan de torenhoge kwaliteit van ‘Red Road’, is de unheimische sfeer van de film. Die sfeer zit gedeeltelijk in de geluidsband (weinig dialoog maar donkere atmosferische klanken, afgewisseld met beangstigende stiltes) maar vooral in de vormgeving. Glasgow zag er nog nooit zo onheilspellend uit als in de visualisering van Arnold. De stad oogt als een deprimerend getto waar torenflats dreigend en boosaardig boven alles uitsteken. Dat unheimische wordt nog eens versterkt door een gedoseerd gebruik van helrode tinten, een kleur die tegelijk verlokt en angst aanjaagt.

Regisseuse Arnold zet dit alles met zoveel flair en zelfvertrouwen neer, dat je geneigd bent de weinige zwakke plekken over het hoofd te zien. Toch zijn die er wel, vooral in de plot, al is het pas bij het analyseren na afloop dat die boven water komen. Het zijn maar kleine smetjes op een prachtig geheel, dat boven alles bewijst dat een oud verhaal altijd weer opnieuw verteld kan worden. Zo heeft het Advanced Party project al meteen een juweeltje opgeleverd en kan het wonderkind Von Trier tevreden zijn.

Speciale vertoning: IFFR 2007
Bioscooprelease: 1 februari 2007
VOD-release: 7 april 2021 – 26 mei 2021 (IFFR Unleashed: 50/50)