Ronda nocturna (2005)

Regie: Edgardo Cozarinsky | 81 minuten | drama | Acteurs: Gonzalo Heredia, Diego Trerotola, Gregory Dayton, Mariana Anghileri, Rafael Ferro, Darío Tripicchio, Susana Varela, Román Chaploski, Jana Bokova

De Argentijnse productie ‘Ronda nocturna’ speelt zich af in een milieu dat even aantrekkelijk is als afstotend. We volgen de jonge scharrelaar Victor op zijn nachtelijke rondgang door Buenos Aires, op jacht naar geld en gezelschap. Victor verhandelt naast drugs ook zijn lichaam, voornamelijk aan oudere mannen. Hoewel hierdoor een aardige hoeveelheid herenliefde in deze film zit, is ‘Ronda nocturna’ toch zeker geen doelgroepfilm geworden.

Tijdens Victors nachtelijke rondgang krijgen we een kleurrijk beeld van het leven in een moderne Argentijnse stad. Wat daarbij vooral opvalt zijn de grote verschillen tussen arm en rijk. Door zijn leven als mannelijke prostituee bezoekt Victor regelmatig de gelegenheden waar leden van de betere kringen samenkomen: een luxe sauna of een receptie bij een ambassadeur. Eenmaal op straat begeeft hij zich opnieuw onder zijn lotgenoten: zwervers, junks en prostituees.

Hoewel de verschillen dus groot zijn, is regisseur Edgardo Cozarinsky niet in de valkuil van overdreven dramatisering getuimeld. Geen stervende junks, mishandelde hoeren of gewapende drugshandelaars. In deze film heeft het leven op straat zijn moeilijke en aantrekkelijke kanten en iedereen probeert er maar het beste van te maken. Het zorgt ervoor dat deze schets van de zelfkant heel wat overtuigender oogt dan in vergelijkbare films.

Een ander groot pluspunt is een verhaalelement dat halverwege de film zijn intrede doet, als Victor met merkwaardige, haast surrealistische verschijnselen te maken krijgt. Een jongen wordt onder een truck geduwd, een vriend wil de slapende Victor wurgen, een schim duikt op uit het verleden. De verklaring hiervoor volgt pas veel later en hoewel je wat fantasie nodig hebt om die verklaring te slikken, zorgt het toch voor wat extra verdieping. Ook geeft het met terugwerkende kracht de ontmoeting die Victor heeft met taxichauffeur Mario een bijzonder bittere nasmaak.

Ondanks al deze kwaliteiten is ‘Ronda nocturna’ toch ook geen meesterwerk geworden. De film heeft iets vrijblijvends over zich, het drama mist urgentie en het lijkt er soms op alsof regisseur Edgardo Cozarinsky zelf ook niet helemaal in zijn creatie gelooft. En dat is jammer, want met de sfeervolle beelden van het nachtelijk Buenos Aires, het knappe acteerwerk en de intrigerende verhaallijnen, is ‘Ronda nocturna’ een film die toch wel boven de middelmaat uitsteekt. Voorzichtige aanrader en gemiste kans ineen.

Bioscooprelease: 15 oktober 2005