Scary Movie (2000)

Regie: Keenen Ivory Wayans | 88 minuten | komedie, horror | Acteurs: Carmen Electra, Anna Faris, Dave Sheridan, Jon Abrahams, Regina Hall, Marlon Wayans, Shannon Elizabeth, Lloyd Berry, Karen Kruper, Rick Ducommun, Mark McConchie, Frank B. Moore, Lochlyn Munro, Shawn Wayans, Cheri Oteri

‘Scary Movie’ is bedoeld als parodie op bekende horrorfilms, waarvan ‘Scream’ als belangrijkste wordt gezien. Alleen ‘Scream’ is ook al een parodie op horrorfilms. Eigenlijk kijken we dus naar een parodie van een parodie.

Een belangrijk punt bij parodie is dat je de originele films gezien moet hebben wil je de parodie en de grappen kunnen begrijpen. Dit is ook nu het geval. Eigenlijk moet je ‘Scream’, ‘I Still Know What You Did Last Summer’, ‘The Blair Witch Project’, ‘The Matrix’ en ‘The Sixth Sense’ gezien hebben voor het beste lachresultaat. Het script is immers hetzelfde als die van ‘Scream’ met een vleugje van ‘I Still Know What You Did Last Summer’. Verder zijn hier en daar wat scènes uit de andere hierboven genoemde films gekopieerd en ertussen geplakt. De belangrijkste taak is weggelegd voor degene die de grappen, die in het verhaal worden verweven, moet bedenken.

De humor is te vergelijken met de humor uit de ‘Naked Gun’-films, die ontzettend flauw en melig is, waarvan vaak wordt gezegd dat je er voor in de stemming moet zijn om het leuk te vinden. Dit geldt eigenlijk voor alle films ongeacht het genre. ‘Scary Movie’ is hierop dan ook geen uitzondering.

Voor zover er sprake kan zijn van een bepaald niveau van humor, is het niveau in de ‘Naked Gun’-films aanzienlijk hoger. In het genre scoort ‘Scary Movie’ echter niet slecht. Het is een meer dan vermakelijke film, waarbij genoeg valt te lachen, maar de grappen zijn bij de ‘Naked Gun’-films net iets subtieler en komen daardoor veel beter tot hun recht. Ook heeft de ‘Naked Gun’ het voordeel dat zij niet direct een parodie is op andere films. Dit maakt het allemaal iets gemakkelijker.

Kortom: je hoeft niet bang te zijn dat ‘Scary Movie’ tegenvalt, maar het echt uitschreeuwen van het lachen zul je ook niet doen.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 3 augustus 2000