Scooterdagen (2013)

Regie: Léonie de Boer | 50 minuten | drama | Acteurs: Roemer Prins, Hannah Hoekstra, Eva Duijvestein

Op je 25e een Gouden Kalf winnen; niet veel acteurs of actrices kunnen zeggen dat ze dat voor elkaar hebben gekregen. Hannah Hoekstra wel. Voor haar titelrol in de film ‘Hemel’ uit 2012, onder regie van Sacha Polak, sleepte de jonge actrice het felbegeerde kleinood vol overtuiging in de wacht. Hoekstra zette de ondoorgrondelijke en mysterieuze Hemel op een bijzonder overtuigende manier neer, daarbij volledig vertrouwend op haar natuurlijke charisma. Geen wonder dat ze gecast werd als de enigmatische Lara, ook bekend als ‘het meisje van de ijssalon’, in de vijftig minuten durende film ‘Scooterdagen’ (2013) van Leonie de Boer (die overigens maar twee jaar ouder is dan Hoekstra). ‘Scooterdagen’ maakt onderdeel uit van de achtste reeks ‘One Night Stands’, het project dat jonge filmmakers de kans heeft hun talent te tonen aan een groter publiek.

Overigens heeft Hoekstra niet de hoofdrol in ‘Scooterdagen’, want die is weggelegd voor de piepjonge Roemer Prins (die we eerder zagen in de korte film ‘Stokje’ (2010), ook van De Boer). Hij speelt Julian, een veertienjarige jongen die het niet gemakkelijk heeft thuis. Zijn moeder (Eva Duijvestein) zit zwaar aan de alcohol en Julian schaamt zich behoorlijk voor haar. Hij vlucht dan ook zodra het even kan het huis uit om met zijn vriendje Jonas (Tonino Claassens) te ‘chillen’ of om met zijn koptelefoon op door de stad te lopen. Zijn leven staat op zijn kop als hij de mooie, veel oudere Lara ontmoet in de ijssalon waar zij werkt. En ook al heeft zij al een vriend, Levi (Vanja Rukavina), Julian probeert toch aan te pappen met zijn ‘droomvrouw’, zoals hij haar noemt. Lara is wel gevleid door al die aandacht en sluit vriendschap met Julian. Hij mag zelfs bij haar achterop de scooter, tot ongenoegen van Levi. Wat wij allemaal zien, maar wat Julian niet doorheeft, is dat zijn diepe verliefdheid voor Lara niet beantwoord wordt. Maar als een blind paard blijft hij achter haar aanrennen, zodat hij niet in de gaten heeft dat het steeds slechter gaat met zijn moeder.

Hoewel het idee van ‘Scooterdagen’ heel aardig is, schort er aan de uitvoering wel het een en ander. Grootste manco van deze film is eigenlijk dat geen enkel personage écht sympathiek is. Julian, met wie we in elk geval een klik zouden moeten hebben, is een norse, dwarse tiener die zijn moeder slaat en verrot scheldt. Natuurlijk kun je dat gedrag begrijpen, maar het maakt hem er niet bepaald ‘likeable’ op. Zijn moeder, die de hele dag door in haar ondergoed en een badjas rondloopt, vertoont zulk onvolwassen gedrag dat je je afvraagt wie nou de ouder is en wie het kind. Maar ook Lara en Levi weten onze sympathie niet voor zich te winnen; ze spelen eigenlijk een gemeen spelletje door een getroebleerde veertienjarige zolang aan het lijntje te houden. De jonge Jonas is in feite de aardigste van het hele stel, want zijn vriendschap met Julian is oprecht. Maar zodra Lara in beeld is, laat Julian hem vallen als een baksteen… Het ontbreekt in deze film ook aan karakterontwikkeling, want na vijftig minuten is niemand er echt sympathieker op geworden. Je kunt zelf natuurlijk wel invullen wat Julian het meeste parten speelt, maar graag hadden we wat meer aanknopingspunten gehad. Hij zal ongetwijfeld een vaderfiguur missen, maar wat de bedoeling is van de zwarte man die hem in het begin van de film wezenloos aanstaart (maar later niet meer terugkeert), blijft een raadsel.

Dat ‘Scooterdagen’ toch de aandacht weet vast te houden, is vooral te danken aan Roemer Prins, de jeugdige hoofdrolspeler die weliswaar een onsympathiek figuur neerzet, maar dit wel op een overtuigende manier doet. Ook Hannah Hoekstra trekt op een positieve manier de nodige aandacht naar zich toe. Daarbij ziet de film er prima uit en is ook de muziek een verrijking van het geheel. Toch weet deze korte speelfilm de verwachtingen niet helemaal waar te maken. We zouden best meer van Julian willen weten, zodat we hem kunnen begrijpen en met hem meeleven, maar daar krijgen we jammer genoeg de kans niet voor. Bovendien blijf je aan het einde met een onbevredigd gevoel achter. Hier had zeker meer ingezeten.

‘Scooterdagen’ wordt vrijdag 17 januari 2013 om 23.15 uur uitgezonden op Nederland 2.