Shut In (2022)

Regie: D.J. Caruso | 89 minuten | thriller | Acteurs: Rainey Qualley, Jake Horowitz, Luciana VanDette, Vincent Gallo, Mahboub Hosseinzadeh, Penelope Martone, Aidan Steimer

Een vervallen huis in een verlaten gebied waar telefoons geen signaal hebben belooft vaak een goede setting te zijn voor een thriller. In ‘Shut In’ (D.J. Caruso, 2022) zien we Rainey Qualley, de dochter van actrice Andie MacDowell, in de rol van Jessica, een jonge alleenstaande moeder die haar leven als drugsverslaafde achter zich probeert te laten. Het huis van haar overleden grootmoeder, omringd door een boomgaard, moet ze verlaten omdat de omgeving haar geen financiële stabiliteit kan leveren. Op de dag van vertrek rest haar alleen nog de taak een oude voorraadkast uit te ruimen. De deur van deze kast kan echter van binnen niet geopend worden. Wanneer deze per ongeluk achter haar dicht klapt en vervolgens haar nog steeds verslaafde ex-vriend, Rob (Jake Horowitz) langs komt, moet ze niet alleen vechten voor haar eigen leven, maar ook om dat van haar twee kinderen.

Appels spelen een belangrijke rol in deze film. Ze zetten de toon in het begin wanneer dochter Lainey (Luciana VanDette) de perfecte appel probeert te zoeken voor haar moeder. Maar elke appel die ze naar haar moeder brengt, is rot van binnen en belandt bij vele anderen in een trekkar in de gang. Jessica legt haar dochter vervolgens uit dat, ook al zien de appels er van buiten goed uit, ze van binnen slecht zijn. Dit concept past Lainey later toe door te vragen of haar moeder en vader slecht zijn. De film suggereert in deze zin een onderscheid tussen slechte mensen die hun leven willen beteren (appels met slechte plekken) en daardoor in essentie goed zijn en slechte mensen die niet meer te redden zijn (appels die geheel rot zijn van binnen). Met een lichte religieuze ondertoon van de film is het niet vreemd dat appels de drager van deze boodschap zijn. De appel is tegelijkertijd ook symbolisch voor de verleiding die moet worden weerstaan, namelijk een drugsterugval.

Als thriller zit ‘Shut In’ erg goed in elkaar. De combinatie van de boomgaard en het vervallen huis zet al een juiste toon. De film bevat ook een prachtige cinematografie, met een aantrekkelijk kleurgebruik. De spanning zit hem onder andere in over-de-schouder-shots, waardoor het niet duidelijk is waar het gevaar ligt en wanneer dat opduikt. De film houdt de spanning extra hoog door het perspectief bij Jessica te houden wanneer ze opgesloten zit in de kast. De kijker wordt zo meegenomen in haar wanhopige gevoel om vrij te komen en zelf ook geconfronteerd met het gevoel van vast zitten. Voor mensen met claustrofobie is deze film dan ook minder geschikt.

Waar de film tekort komt is toch de logica van de gang van zaken. Er zit bijvoorbeeld een tamelijk grote gleuf onder de kastdeur waar het script niet zo zorgvuldig mee om gaat. Ook mist Jessica als karakter net iets genoeg doorzettingsvermogen om uit de kast proberen te ontsnappen. Ze communiceert hierbij veel met haar dochter, maar de chemie tussen de twee in de film ontbreekt. De communicatie tussen de twee loopt vanaf het begin al stroef, wat expres bedoeld kan zijn omdat Jessica een tijd afwezig is geweest in haar leven. Maar het veroorzaakt toch een barrière om genoeg empathie op te kunnen wekken voor Jessica. ‘Shut In’ ontbreekt niets aan spanning, maar zou wat beter te waarderen zijn met een wat logischer script.

Sanne Brands

DVD- en blu-ray-release: 18 mei 2022