Simply Irresistible (1999)

Regie: Mark Tarlov | 94 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Sarah Michelle Gellar, Sean Patrick Flanery, Patricia Clarkson, Dylan Baker, Amanda Peet, Larry Gilliard Jr, Christopher, Durang, Betty Buckley, Olek Krupa, Alex Draper, Drew Nieporent, Anthony Ruivivar, Andrew McFarlane, Steven Skybell, Phyllis Somerville

Amanda Shelton werkt samen met haar tante in het restaurant dat van haar moeder is geweest. Het is gelegen in het New Yorkse SoHo, en andere dan de vaste gasten komen er nauwelijks. Het gaat slecht met het restaurant en de reden daarvoor is dat Amanda geen keukenprinses is.
Als ze op een markt ingrediënten haalt, ontmoet ze een man, die haar wijst op een mand met krab. In eerste instantie stribbelt ze tegen, maar toch koopt ze de mand en de man verdwijnt op miraculeuze wijze. Vervolgens neemt één krab de benen, of moet je zeggen, poten en verdwijnt in de broekspijp van Tom Bartlett. Amanda raakt met hem aan de praat en komt onder de indruk van deze aantrekkelijke man.

Als hij met zijn vriendin komt eten in haar restaurant, heeft de krab inmiddels Amanda betoverd. Zij heeft ervoor gezorgd dat degene die haar maaltijd eet, de ongezouten waarheid vertelt, omdat ze tijdens het bereiden ervan haar mening geeft over de vriendin van Tom. De vriendin van Tom, een leuke rol van Amanda Peet, laat zich op haar beurt van een hele andere kant zien, smijt met borden en de relatie wordt beëindigd.
Tom biedt aan om de borden te vergoeden en Amanda ziet hierin een kans hem nogmaals te ontmoeten. Als ze de mensen om hem heen betovert met haar kookkunsten, wordt ook hij langzamerhand overtuigd. Ze neemt de baan van de kwaad weggelopen Franse kok Valderon over in het nieuw te openen restaurant in het warenhuis Henri Bendel.

Het enige dat er mis is met ‘Simply Irresistible’ is het script. Wie bedenkt er nu een verhaal over een chefkok die een magische krab vindt en dan plotseling goed kan koken? Een krab in de rol van Cupido? Judith Roberts dus, al heeft ze flink de kunst afgekeken bij de film ‘Como Agua Para Chocolate’ (‘Like Water For Chocolate’), gebaseerd op het boek van Laura Esquivel, waarin een vrouw bij het bereiden van een bruidstaart zo verdrietig is, dat haar tranen en haar emoties in de taart terecht komen. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de gasten ook in huilen uitbarsten. Voor zowel haar als regisseur Mark Tarlov was ‘Simply Irresistible’ de eerste film die ze maakten. Mark Tarlov heeft wel veel bekende films geproduceerd, zoals ‘Christine’, ‘Serial Mom’ en ‘Cecil B. Demented’. Hun samenwerking is hen blijkbaar wel goed bevallen, want ze zijn bezig met een musical getiteld ‘Temptation’.

‘Simply Irresistible’ wordt nergens interessant genoeg om op het puntje van je stoel te gaan zitten, maar toegegeven, ook niet zo irritant dat je de kamer uitloopt. Het is een luchtige film, zodat je na het kijken ervan nog steeds honger hebt. De fans van Sarah Michelle Gellar kunnen beter in plaats hiervan voor de tweede, derde of vierde keer naar een aflevering van ‘Buffy the Vampire Slayer’. Dan is je tijd beter besteed.