Tarzan (2013)

Regie: Reinhard Klooss | 96 minuten | animatie, actie, avontuur, drama, familie, romantiek | Originele stemmencast: Kellan Lutz, Robert Capron, Spencer Locke, Jaime Ray Newman, Brian Bloom, Mark Deklin, Brian Huskey, Trevor St. John, Cecily Fay, Jo Osmond, Rebecca Reaney, Anton Zetterholm, Craig Garner, Edd Osmond, Andy Wareham, Chris Fries, Jeff Burrell, Christian Serritiello, Vlasto Peyitch, Lynn Robertson Bruce | Nederlandse stemmencast: Jan Kooijman, Yolante Sneijder Cabau, Freek Vonk

Dat was kort! ‘Tarzan’ draaide slechts een paar weken in de bioscoop, voordat deze Duitse animatie roemloos in de anonimiteit verdween. Daar valt best iets voor te zeggen, want veel mensen zullen niet warm lopen voor deze productie. Dat geldt zowel voor kinderen als volwassenen. Zonde, want het wereldberoemde aapmens verdient beter dan dit.

In ‘Tarzan’ wordt de wees John Greystroke Jr.  opgevoed door apen, nadat zijn ouders om het leven zijn gekomen bij een helikoptercrash. Een groep berggorilla’s neemt het joch onder hun hoede en de kleine John verandert in de machtige Tarzan. Koning van de jungle. Als hij een ander mens ontmoet – de bevallige Jane Porter –  verlangt Tarzan naar een leven tussen de mensen.

Regisseur Reinhard Klooss heeft geprobeerd om een originele insteek te vinden en de ontstaansgeschiedenis van Tarzan wat eigentijdser te maken. Dat siert hem. Het door Edgar Rice Burroughs bedachte personage dateert alweer uit 1912, dus een update was geen overbodige luxe. Klooss heeft veel respect voor het bronmateriaal. Dus al te veel en te grote veranderingen komen niet op je af.

Het grootste bezwaar van ‘Tarzan’ is de verouderde animatie. In 2007 kon je hier nog mee wegkomen, maar tegenwoordig niet meer. Op de mooi geanimeerde jungle na, oogt alles erg verouderd. De gezichtsuitdrukking zijn slecht geanimeerd. De tekenstijl is een onovertuigende kruising tussen realisme (de lichaamsbouw van de personages) en fantasy (de cartooneske koppen van de personages). Het klopt niet en de gekozen stijl komt erg bevreemdend over, omdat de film niet lijkt te weten of het cartoonesk of realistisch wil zijn. Hoewel er met motion capture is gewerkt, ogen de bewegingen – op die van Tarzan na – niet naturel. Vooral de gorilla’s bewegen zich zeer houterig voort.

De stemacteurs hebben er weinig zin in en dat zorgt ervoor dat je niet meeleeft met de personages. Deze film had geen al te riant budget en het beschikbare geld is niet goed besteed. Er had beter meer geld in het verhaal en de animatie gestopt kunnen worden. Het 3D-effect voegt namelijk niets toe en het gebruik van de motion capture techniek is ook niet erg indrukwekkend. Diehard Tarzan fans en jonge kinderen kunnen deze film een kans geven, maar voor de overige animatiefans valt er bitter weinig te genieten. Jammer.

Bioscooprelease: 18 december 2013
DVD- en blu-ray-release: 2 juli 2014