Tattoo – Tatuagem (2013)

Regie: Hilton Lacerda | 110 minuten | drama | Acteurs: Irandhir Santos, Rodrigo García, Jesuíta Barbosa, Deyvid Queiroz de Morais, Sylvia Prado, Sílvio Restiffe, Diego Salvador, Auriceia Fraga, Ana Georgina Castro, Nash Laila, Soia Lira

Recife, Brazilië, eind jaren zeventig. Onder het militaire regime geldt een strenge censuur. Desondanks gaat het de anarchistische cabaretclub van Clécio voor de wind. De kritieken zijn goed en het publiek smult van de bruisende optredens vol homo-erotische showelementen, humor en diepzinnige teksten. Clécio heeft een zoon, wiens opvoeding hij deelt met zijn ex-vrouw Deusa. Momenteel heeft hij een relatie met de uitbundige, zelfingenomen dragqueen Paulete, die daarnaast de belangrijkste steunpilaar is in de show. Wanneer de zus van Paulete, Jandira, haar vriendje Finhina naar de club stuurt om iets voor Paulete af te leveren, ontmoet deze achttienjarige soldaat Clécio. Er springt onmiddellijk een vonk tussen de twee over, en binnen een mum van tijd zijn Clécio en Finhina verwikkeld in een passionele affaire.

Dat de relatie zich ontwikkelt onder de toeziende ogen van zo ongeveer het hele showensemble, doet deze echter geen goed. Clécio heeft net zijn droom verwezenlijkt; hij heeft een huis gekocht waar zijn hele cast als in een commune kan wonen en repeteren. Jaloerse gevoelens steken de kop op, en Clécio’s ex verbiedt haar zoon om met Finhina om te gaan, omdat ze tegen de militaire onderdrukking is. Daarnaast heeft Finhina te kampen met het getreiter van zijn collega-militairen, die wel aanvoelen wat de reden is dat hij geen oog heeft voor meisjes als ze uitgaan. Bovendien legt zijn leidinggevende nog extra druk op hem.

‘Tattoo’ (‘Tatuagem’) ziet er in alles authentiek uit. Er is bijzonder veel aandacht voor kostuums, aankleding van de sets en de hele film voelt eerder als een documentaire registratie dan een gespeeld drama. De acteurs komen oprecht en natuurlijk over (vaak zelfs puur natuur, zoals in de prikkelende seksscènes en een gedurfde ode aan de billen van zowel de heren als dames op het podium). De scènes waarin ze optreden of oefenen voor de show zijn aanstekelijk. De cameraman haalt het beste uit de cast en legt de sfeer in prachtige shots vast.

Toch weet het geheel niet helemaal te overtuigen en dat heeft te maken met een te onscherpe focus van de regisseur en de te lange speelduur. Aanvankelijk denk je dat de flamboyante Paulete de hoofdrol vormt, maar dan verschuift de aandacht toch naar de – op zich weinig verrassend uitgewerkte – romance van Finhina en Clécio. Er wordt getracht om Finhina ook nog wat achtergrond mee te geven – af en toe bezoekt hij zijn streng religieuze familie, inclusief zwangere zus, maar dat roept meer vragen op dan het beantwoordt. Daarbij komt dat hij als personage niet eens zo interessant is, Clécio lijkt een veel grotere ontwikkeling door te maken, maar bij hem raken we niet genoeg betrokken. Veel scènes zijn te lang uitgesponnen en hadden makkelijk ingekort kunnen worden. Het visueel aantrekkelijke ‘Tattoo’, het regiedebuut van Hilton Lacerda, heeft echter genoeg te bieden om nieuwsgierig te zijn naar zijn volgende project.

‘Tattoo’ verschijnt maandag 11 januari 2016 op DVD.