That Burning Feeling (2013)

Regie: Jason James | 95 minuten | komedie, drama | Acteurs: Paulo Costanzo, John Cho, Ingrid Haas, Julia Benson, Tyler Labine, Emily Hampshire, Carrie Fleming, Jay Brazeau, Dalila Bela, Lucie Guest, Jordana Largy, Rukiya Bernard, Aria DeMaris, Carrie Ruscheinsky, Ryan Beil, Ariel Ladret, Chris Britton

Makelaar Adam Murphy is liefhebber van vrouwelijk schoon. Zo deelt hij in één maand het bed met dertien vrouwen en een meermin. Die prestatie verliest wat aan glans wanneer Adam kort daarna zijn kruis voelt branden. Diagnose: gonorroe. Dus moet Adam langs bij 13 vrouwen (en een meermin) om hen hiervan op de hoogte te stellen. Tussendoor raakt hij verliefd op Liv, een juriste die zich inzet voor het behoud van een buurtcentrum.

Voordat Adam rijp is voor een relatie met Liv, moet hij eerst meer begrijpen van het verschijnsel vrouw. Daarvoor raadpleegt hij de vrouwen die hij al dan niet gonorroe heeft bezorgd. Bovendien moet hij zich losmaken van zijn baas Roger, een veramerikaanste Aziaat die alleen in vage managementtermen wenst te spreken.

Ondanks zijn lijdend hoofdpersonage is ‘That Burning Feeling’ toch echt een romantische komedie. De film moet het hebben van de chemie tussen Adam en Liv, twee innemende stuntels die iets van het leven proberen te maken. Wat betreft de humor is de film een aaneenschakeling van hit & miss. Intelligente grappen worden afgewisseld met melige humor en grappen die je van ver ziet aankomen. De personages zijn alle prettig gestoord, met de lieve stalkster Genevieve en de niet helemaal capabele dokter Fishbaum voorop.

Hoewel het hier gaat om een Canadese productie, leent de film opzichtig bij Amerikaanse quirky komedies (zoals ‘Stranger than Fiction’) en Engelse romcoms (zoals ‘Notting Hill’). De strijd van een buurtgemeenschap tegen kwade projectontwikkelaars, de geflipte vriend met baard en wijze raad, professionele misère tegenover persoonlijk geluk: we hebben het allemaal al eens eerder gezien. Bovendien schotelt regisseur Carl Bessai ons wel erg veel voor: van het goedmaken met de 13 vriendinnen (en een meermin) tot een nieuwe liefde, tot de bizarre bijwerkingen van de medicijnen, tot de juridische strijd voor het buurtcentrum.

Die minpuntjes zijn nog geen reden om deze film te skippen. Origineel of niet, ‘That Burning Feeling’ amuseert anderhalf uur lang. Ook is het niet moeilijk om je hart te verliezen aan de lieve sukkels die de film bevolken. Als promotie voor condoomgebruik is deze film zelfs onovertroffen: de pijn gaat recht door het scherm naar je kruis. Niet fijn, wel grappig.

‘That Burning Feeling’ verschijnt donderdag 11 december 2014 op DVD, is vanaf maandag 1 december 2014 te huur en verschijnt dinsdag 2 december 2014 op VOD.