The Filth and the Fury (2000)

Regie: Julien Temple | 108 minuten | biografie, documentaire | Met: Johnny Rotten, Paul Cook, Sid Vicious, Stewart Copeland, Steve Jones, Billy Idol, Glenn Matlock, Ronnie Bigs, Malcom McLaren, Siouxsie Sioux, Nancy Spungen, Andy Summers

Experiment: Ga in het midden van van een muziekwinkel staan, verhef je stem en zeg ‘Sex Pistols’. De reacties op deze actie zullen gemengd zijn. De Sex Pistols zijn zwart/wit: je haat ze of je houdt van ze. De punkband is echter legendarisch, wat erg bijzonder is als je nagaat dat de formatie slechts één plaat heeft uitgebracht.

‘The Filth and the Fury’ belicht de razendsnelle opkomst (en ondergang) van de groep rond voorman Johnny Rotten. Hoewel de Amerikaanse Ramones gezien worden als de geestelijk vaders van de punkrock, hebben de Britse Sex Pistols de stroming naamsbekendheid gegeven. De bandpresentatie van Rotten & co was een tikkie ruiger dan het ook al niet misselijke imago van de Ramones. Binnen no time stonden punkliefhebbers bekend als een stel ongeleide projectielen met een nihilistische levensstandaard. De term ‘anarchie’ werd een begrip en hanenkammen werden onderdeel van het straatbeeld. Toen punk een geaccepteerde stroming was, vielen de Sex Pistols alweer bijna uit elkaar. Inmiddels probeert de groep voorzichtig nog wat geld binnen te harken via een reünietour, maar echt lekker loopt het nog niet. Er is te veel gebeurd. Regisseur Julien Temple poogt de turbulente ontstaansgeschiedenis en dito teloorgang van de band op band vast te leggen.

Via oud archiefmateriaal en interviews met de overgebleven bandleden kom je meer te weten over de origine van de groep. Het is erg interessant om te horen hoe de band op boybandachtige wijze op de markt is gezet (door een even geniale als dubieuze manager) en vervolgens een reputatie (en een fanbase) op heeft gebouwd dankzij controverse. De Sex Pistols staan synoniem voor rebellie en verandering. Rotten is een intelligente, welbespraakte man die op een eerlijke manier terugblikt op de band. Zo spaart hij zichzelf en zijn bandleden niet als het om de teloorgang van de groep én bassist Sid Vicious gaat. Die laatste gaat zich te buiten aan drugs en sleept de band de mee in zijn val.

De film belicht de donkere kant van de groep, maar besteedt ook veel aandacht aan de (nu) overdreven angstige reacties op de punkformatie. Het levert een aantal geestige momenten op. Gelukkig maar, want de tragische dood van Vicious wordt onopgesmukt en rauw in beeld gebracht. Vooral de interviews waar de bassist onder invloed in beeld is, zijn schrijnend. ‘The Filth and the Fury’ is een indrukwekkende docu die duidelijk maakt hoe relevant punk is voor de (muziek)wereld. The Sex Pistols schopte het etablissement hardhandig wakker. Dat is noodzakelijk. Ook nu.