The Killer – Die xue shuang xiong (1989)

Regie: John Woo | 107 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Yun-Fat Chow, Danny Lee, Sally Yeh, Kong Chu, Kenneth Tsang, Fui-On Shing, Wing-Cho Yip, Fan Wei Yee, Barry Wong, Parkman Wong

Voordat de Chinese regisseur John Woo met wisselend succes kende in Hollywood, gold de man als de succesvolste filmmaker van de Hong Kong-cinema. Geheel eigenhandig boorde Woo een nieuw genre aan: heroic bloodshed.

Dit genre, heroïsch bloedvergieten, houdt in dat er in de naam van rechtvaardigheid liters bloed worden vergoten. Woo vermengde extreme bloederigheid met dramatische (pulp)ontwikkelingen die de personages meemaakte. Uiteindelijk leverde deze unieke stijlvorm Woo een nieuwe carrière in Hollywood op. ‘The Killer’ is, naast ‘Hard Boiled’ en de ‘A Better Tomorrow-trilogie’, de bekendste heroic bloodshed van Woo. In tegenstelling tot de nieuwe films van de regisseur, speelde de in Azie immens populaire acteur, Chow Yun-Fat, de vaste acteur van Woo mee.

Het is niet voor niets dat Woo en Fat het ‘gouden duo’ werden genoemd. De charismatische Fat weet in elke film van Woo een sympathiek personage neer te zetten. Dat is in ‘The Killer’ niet anders. Fat speelt een huurmoordenaar met een geheel eigen erecode. Politieagent Li (Danny Lee) krijgt langzaamaan steeds meer inzicht en respect voor de werkwijze van Jeff (Fat). Uiteindelijk sluiten de twee mannen een verbond en gaan samen een gevaarlijke crimineel te lijf. De confrontatie ontaard in een ware kogelregen en richt in beide kampen een ware slachting aan.

Het verhaaltje van deze klassieke Hong Kong-actiefilm is zo dun als bordkarton. Maar wat deze film boven de middenmoot doet uitstijgen is de karakteropbouw. Woo brengt de vriendschap tussen de twee mannen, tegenpolen, ruimschoots onder de aandacht. Loyaliteit, vriendschap en respect: de ingrediënten voor een klassieke jongensfilm. De verwikkelingen tussen de gezworen vrienden wordt op een pulpachtige manier onder de aandacht gebracht. Tussen de ‘ouwe-jongens-krentenbrood-sfeer’ worden bikkelharde vuurgevechten uitgevochten. Deze shoot-outs worden in slowmotion gefilmd. Alsof dat al niet spectaculair genoeg is, filmt Woo ook nog eens fladderende duiven die tussen de kogelregens door wegvliegen.

Duiven, bloed en kogels: een nogal vreemde combinatie. Uiteindelijk is juist deze combinatie, Woo’s handelswerk geworden. De film ademt pure kitsch uit, alle clichés worden uit de kast getrokken. En juist die clichés werken in combinatie met Woo’s visuele stijl en Fat’s charisma, wonderbaarlijk goed. Onder de dikke laag actie, schuilt in feite niets anders dan een ode aan vriendschap, broederschap en heldendom.

Het is jammer dat Woo, nu hij in Hollywood werkt, juist zijn kenmerkende stijl is verloren. Ook de bijdrage van Fat wordt gemist. Ondanks de sterke gelijkenis tussen alle Hong Kong-films die Woo gemaakt heeft, blijft elke film uit deze periode van hem erg genietbaar. Deze Chinese regisseur heeft niet voor niets zijn status van een der beste actiefilmmakers verworven. ‘The Killer’ is het bewijs van zijn vakmanschap.

Frank v.d. Ven

Waardering: 4