The Merchant of Venice (2004)

Regie: Michael Radford | 131 minuten | drama, komedie | Acteurs: Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins, Zuleikha Robinson, Kris Marshall, Charlie Cox, Heather Goldenhersh, Mackenzie Crook, John Sessions, Gregor Fisher, Ron Cook, Allan Corduner, Anton Rodgers, David Harewood, Antonio Gil-Martinez, Al Weaver, Norbert Konne, Marc Maas, Jean-Francois Wolff, Pieter Riemens, Stephan Koziac, Tom Leick, Jules Werner, Tony Schiena, Julian Nest

Met deze film maakt regisseur Radford zijn debuut wat betreft Shakespeare verfilmen. Zijn keuze viel meteen op een van de meest gecompliceerde en meest opgevoerde stukken: ‘The Merchant of Venice’. Hoewel vaak opgevoerd, was deze nooit overgebracht op groot scherm, een moeilijke klus dus. Toch wisten de makers een indrukwekkende en veelbelovende cast aan te trekken voor de hoofdrolbezetting. Jawel, deze filmadaptatie mag er zeker zijn!

Niemand minder dan Al Pacino neemt de rol van Shylock op zich. Deze Joodse woekeraar is een van de meest memorabele karakters die Shakespeare heeft bedacht. Pacino zet een grootse prestatie neer; hij is theatraal, maar niet zo overdadig dat het een parodie wordt. Zijn Shylock is zowel een hatelijk als sympathie-opwekkend karakter, vooral naarmate de plot vordert.
Tegenover hem staat Jeremy Irons als Antonio. Hij weet iets minder goed de complexiteit van zijn karakter over te brengen op het publiek, maar met dé Shakespeare-acteur bij uitstek, Joseph Fiennes, aan zijn zij komt hij er goed vanaf. Fiennes is niet onbekend met dit soort drama’s, getuige zijn eerdere vertolkingen in onder andere ‘Elizabeth’ en ‘Shakespeare in Love’. Als de jonge, verliefde held Bassanio weet hij de juiste snaar te raken. Jammer alleen dat de chemie tussen hem en Portia (mooie rol van de veelbelovende Lynn Collins) voor een groot deel uit blijft.
Wie ook opvalt is Zuleikha Robinson, die Jessica speelt. Deze betrekkelijk jonge Britse heeft nog maar enkele films op haar naam staan, maar er zullen ongetwijfeld meer volgen in de toekomst. Kris Marshall, bekend van ‘Love Actually’, weet wederom voor humor te zorgen als Gratiano, al is hij niet bijzonder aanwezig in positieve, danwel negatieve zin.

De oorspronkelijke teksten zijn, zoals bij theaterstukken gebruikelijk is, doorspekt met veel gepraat over eigen gevoelens en bevat het stuk ook veel monologen. Omdat het te veel van het goede zou zijn in een verfilming, waar meestal het subtiele beter werkt dan het overduidelijke, hebben de schrijvers ervoor gekozen stukken te schrappen. Dat is oppassen, vooral met Shakespeare, maar ze zijn er in geslaagd de essentie te behouden, waardoor er betrekkelijk weinig verloren gaat van de originele intentie. Natuurlijk, voor de fans ontbreken er bepaalde dingen, maar daar komt deze film goed mee weg. Het inkorten van het origineel was ook nodig, ‘The Merchant of Venice’ zou anders meer dan drie uur in beslag nemen.

Al met al heeft Radford een indrukwekkende film gemaakt waar Shakespeare-fans nog jaren op kunnen teren. Deze versie van ‘The Merchant of Venice’ zal later zeker tot een van de klassiekers gaan behoren.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 5 januari 2006