The Owl in the Daylight – Philip K. Dick Is Here (2010)

Regie: David Kleijwegt | 60 minuten | documentaire | Met: Philippe Starck, Tim Powers, Tony Grisoni, Paul Verhoeven, Jonathan Lethem, David Hanson, Philip K. Dick

“Philip K. Dick Is Here” luidt de ondertitel van de nieuwe Het Uur Van De Wolf-documentaire ‘The Owl in Daylight’, geregisseerd door David Kleijwegt. Kleiwegt, die eerder ‘The Eternal Children’ en ‘Low, You May Need A Murderer’ maakte voor Het Uur Van De Wolf, tracht hiermee duidelijk te maken dat sciencefictionschrijver Philip K. Dick meer dan ooit te voren aanwezig lijkt te zijn in ons dagelijks leven. Hij gaat in deze documentaire in op de nalatenschap van de schrijver, die eigenlijk pas bekend werd bij het grote publiek na zijn dood, toen een aantal van zijn boeken werden omgetoverd tot Hollywoodkaskrakers zoals ‘Total Recall’ en ‘Minority Report’.

Philip K. Dick heeft eigenlijk geen introductie nodig, maar voor degenen die weinig of niets van de schrijver weten, even een korte samenvatting van zijn werk en leven. Sinds de jaren vijftig begon hij met het uitbrengen van verschillende korte sciencefiction verhalen en romans. In zijn verhalen schetst hij veelal een somber beeld van de toekomst met thema’s als privacyschending, drugsverslaving en identiteitsproblemen. Tijdens zijn leven werd hij geteisterd door psychologische problemen. Zo was hij drugsgebruiker, paranoïde en had visioenen; zaken die allemaal zijn terug te vinden in zijn verhalen. Zoals gezegd heeft hij tijdens zijn leven geen grote bekendheid meer genoten want hij stierf in 1982 aan een infarct, nog voor grote regisseurs zoals Steven Spielberg en Ridley Scott aan de haal gingen met zijn werk.

‘The Owl in Daylight’ schetst een cinematografisch portret van Philips leven en nalatenschap door het interviewen van zijn vrienden en bewonderaars. Deze interviews worden doorspekt met citaten uit Philips werk. De toon wordt gelijk gezet door het gebruik van futuristische en hallucinante animaties om het onderwerp te introduceren. De Britse techno dj Dave Clarke heeft de soundtrack verzorgd, en dit gecombineerd met de animaties creëert perfect de typische claustrofobische sfeer kenmerkend voor Philip K. Dicks werk.

Aan het woord zien we onder andere Paul Verhoeven, die de film ‘Total Recall’ baseerde op één van de boeken van Philip K. Dick. Daarnaast wordt er gesproken met fantasy- en sciencefictionschrijver Tim Powers, die niet alleen een enorme fan was van Philip K. Dick maar ook een persoonlijke vriend, wat leidt tot leuke anekdotes. Nog een kleurrijk figuur dat voorbij komt is de robotbouwer David Hanson, die zich bij zijn creaties laat inspireren door het werk van Philip K. Dick.

Wat minder aan de documentaire is dat het duidelijk een film is, gemaakt door en voor de fans van Philip K. Dick. Echt veel informatie over de levensloop en de verhalen van Philip K. Dick wordt er niet gegeven aan de kijker. Het lijkt haast alsof er verondersteld wordt dat de kijker bekend is met de schrijver. Ook wordt er meer aandacht gegeven aan de cultus die is ontstaan rondom de schrijver, dan de beantwoording van de vraag of zijn werk vandaag de dag nog relevant is.

Wat over blijft is een sterk, maar niet heel informatief sfeerbeeld van de onderhand beroemde sciencefictionschrijver Philip K. Dick. Het hangt een beetje af van de affiniteit met het werk van de schrijver af of deze documentaire weet te boeien voor de kijkers. Voor de fans is het sowieso een aanrader.

Redactie Cinemagazine